لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

اردوغان خواستار اقدام سازمان ملل برای توقف درگیری در غزه شد


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه ۲۴ اردیبهشت از سازمان ملل و کشورهای مسلمان خواست برای توقف درگیری در غزه اقدام کنند و افزود ترکیه از هر طرح و اقدام سازمان ملل برای پایان دادن به خشونت حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اردوغان باری دیگر ادعا کرد که اقدامات اسرائیل در اورشلیم (بیت المقدس) و نوار غزه نشان می‌دهد که «یک حکومت تروریستی» است و افزود که در مورد این بحران با ۱۹ تن از رهبران جهان گفت‌وگو کرده است.

رئیس جمهور ترکیه در بخشی از سخنرانی تلویزیونی خود گفت: «ما از تمامی حکومت‌ها و نهادها فارغ از مذهب و تبار آنها می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر علیه حملات اسرائیل اقدام کنند.»

اسرائیل روز جمعه حملات هوایی و شلیک توپخانه به نوار غزه را ادامه داد. به نظر می‌رسد که یکی از اهداف اصلی این حملات تونل‌های زیرزمینی پیکارجویان فلسطینی برای متوقف کردن شلیک راکت به سوی خاک اسرائیل باشد.

مسئولان بهزیستی در نوار غزه گفتند در جریان حملات روز جمعه حداقل ۱۳ نفر از جمله سه کودک کشته شده‌اند.

طبق آمارهای نهادهای بهزیستی فلسطینی بر اثر حملات اسرائیل در روزهای اخیر حداقل ۱۲۲ نفر از جمله ۵۱ زن و کودک جان خود را از دست داده‌اند. دولت اسرائیل نیز اعلام کرده که تا کنون ۸ نفر از شهروندان آن کشور کشته شده‌اند.

گروه حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد مدعی است که در واکنش به سرکوب معترضان فلسطینی در اطراف مسجد الاقصی توسط پلیس اسرائیل، خاک آن کشور را هدف حملات راکتی قرار می‌دهد.

رئیس جمهودر ترکیه گفت: «شورای امنیت سازمان ملل برای حفظ آرامش و صلح در اورشلیم باید به سرعت اقدام کند.»

آقای اردوغان بر ضرورت واکنش سازمان کنفرانس اسلامی به این حوادث تاکید کرد و افزود: «اگر این سازمان اقدامات مشخص و موثری انجام ندهد موجودیتش زیر سئوال می‌رود.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG