لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

ارتش اسرائیل از تشدید حملات خود به غزه خبر داد


.
.

ارتش اسرائیل روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت، از زمین و هوا غزه را مورد حمله قرار داد و گروه حماس نیز اعلام کرد راکت‌ها و موشک‌هایی به سوی اسرائیل شلیک کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، شمار کشته شدگان فلسطینی از آغاز دور تازه درگیری به بیش از ۱۰۰ نفر رسیده است.

همزمان با تشدید درگیری‌ها، اسرائیل ابتدا در ساعات اولیه بامداد روز جمعه گفت که نیروی زمینی ارتش این کشور وارد غزه شده است، اما ساعتی بعد اعلام کرد حمله زمینی به غزه انجام نشده‌است.

ارتش اسرائیل در یک پیام کوتاه، بدون اشاره به تعداد سربازان اسرائیلی اعلام کرد، هواپیماها و نیروهای این کشور در زمین، در حال حمله به مواضعی در نوار غزه هستند.

شبکه الجزیره می‌گوید، بامداد جمعه هواپیماهای اسرائیلی شمال و شرق غزه را به شدت بمباران کردند.


یک سخنگوی ارتش اسرائیل هم اعلام کرد به رغم تشدید حملات، هنوز نیروی زمینی این کشور وارد غزه نشده است، بلکه حملات واحدهای توپخانه‌ای به غزه تشدید شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود، آماده هستیم و خود را برای سناریوهای مختلف آماده خواهیم کرد.

در تحول تازه‌ دیگر، چند راکت از لبنان به سوی اسرائیل شلیک شده است.

همزمان با تشدید درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش بس نتیجه نداشته است.

در همین زمینه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پایان فوری درگیری‌ درغزه و اسرائیل شد.

دبیر کل سازمان ملل در آغاز پنجمین روز حملات، هشدار داد، درگیری‌ها تنها منجر به افزایش افراط گرایی و رادیکالیسم در کل منطقه خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم گفته است، اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، هردو سزاوار اقدامات برابر آزادی، امنیت، عزت و رفاه هستند.

در همین حال، شورای امنیت سازمان ملل نیز قرار است که روز یک شنبه در جلسه‌ای اضطراری وضعیت درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را بررسی کند.

این نشست به درخواست تونس، نروژ و چین برگزار می‌شود. پیش از این آمریکا با برگزاری این جلسه مخالفت کرده و خواسته بود تا فرصت بیشتری به دیپلماسی داده شود.

تحولات چهارمین روز درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه در چهارمین روز از حملات سنگین هوایی خود ده‌ها هدف در باریکه غزه را بمباران کرد. از سویی گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی نیز ده‌ها شهر و شهرک اسرائیلی را در این روز هدف راکت‌های خود قرار دادند.

با این حال بر اساس گزارش‌ها، فلسطینیان در درگیری‌های روز پنج‌شنبه برای نخستین بار از راکت‌هایی با برد ۲۰۰ و ۲۵۰ کیلومتر استفاده کردند. یکی از این راکت‌ها با برد ۲۵۰ کیلومتری به سوی فرودگاه «رامون» در مجاورت بندر ایلات در جنوب اسرائیل شلیک شد که ناکام ماند.

رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که پرتاب راکت با برد ۲۰۰ کیلومتری به حومه حیفا نیز نشان از توانایی تازه‌ حماس در شلیک راکت دارد. کارشناسان نظامی اسرائیلی می‌گویند که کلاهک‌های این راکت‌های فلسطینیان سنگین‌تر از گذشته است.

ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس، روز پنج‌شنبه، مدعی شد که شلیک راکت به تل‌آویو، اورشلیم، اشکلون و دیمونا برای این جنبش دیگر کاری ساده «مثل آب خوردن» است و اکنون ضربات راکتی حماس متوجه نقاط دورتر شده.

غیر از آن، شلیک همزمان دهها فروند راکت‌ کوتاه برد و میان برد از غزه، با وجود ضرباتی که اسرائیل به امید قطع حملات راکتی به حماس زده، اسرائیل را ظاهرا تا حد زیادی غافلگیر کرده است.

با احتساب شمار راکت‌های شلیک شده به اسرائیل در روز پنج‌شنبه، راکت‌هایی که فلسطینیان از دوشنبه شب به اسرائیل شلیک کرده‌اند، از ۱۶۰۰ فروند فراتر رفته است.

در روز پنج‌شنبه شهرهای سدروت، اشکلون، اشدود، نتیووت، بئرشبع و سایر شهرک‌های صحرای «نگب» و همچنین رمله و یاونه هدف راکت قرار گرفت.

سحرگاه پنج‌شنبه نیز دهها راکت از غزه به سوی تل‌آویو، جافا، ریشون لتصیون، مودیعین، پتح‎‌تیکوا، خولون، نس‌صیونا و نقاط دیگر شلیک شد؛ امری که باعث شد فعالیت‌های فرودگاه بن‌گوریون برای سومین روز متوقف شود.

رسانه‌های اسرائیل همچنین خبر داده‌اند که استفاده حماس از پهپادهای انتحاری حامل مواد منفجره در آسمان دو منطقه در جنوب اسرائیل، یک غافلگیری برای این کشور بوده است.

ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه با فراخواندن هفت هزار تن دیگر از نیروی ذخیره خود، احتمالات برای روزهای آتی را بررسی کرده هر چند که رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که نشانی از یک برنامه منسجم برای وارد کردن نیروهای زمینی به درون غزه در دست نیست.

خبرنگاران نظامی اسرائیلی گفته‌اند که کابینه امنیتی کشورشان در نشست‌های متعدد روزهای اخیر دست ارتش را در افزایش حملات هوایی در غزه باز گذاشته اما اهداف مشخص و دقیقی برای این عملیات دامنه‌دار تعیین نشده است.

سرتیپ نیمرود الونی، فرمانده نظامیان اسرائیلی که در مرز غزه مستقر است، پنج‌شنبه شب به رسانه‌های کشورش گفت، خبر ندارد که دولت چه درخواستی از فرمانده کل ارتش مطرح کرده و «هدف نیروهای او در قبال غزه، فعلا ضربه زدن هر چه بیشتر به فعالان ترور است».

وی تاکید کرد که «این عملیات ممکن است طولانی باشد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، با وجود هدف قرار دادن شماری از فرماندهان حماس در این حملات که تا حال دستکم به مرگ شش تن از آنها منجر شده، اسرائیل واقف است که در این عملیات تنها خواهد توانست برخی امکانات نظامی حماس را محدود کند و قلع و قمع کامل این سازمان و یا فلج کردن آن، امکان‌پذیر نیست.

با وجود این، نخست وزیر، وزیر دفاع، و سخنگویان ارتش اسرائیل از موفقیت در وارد کردن ضربات «دردناک» به حماس و سایر گروه‌های شبه‌نظامی در غزه سخن گفته‌اند که آنها را «گروه‌های تروریستی» می‌نامند.

بنی گانتز، وزیر دفاع و گابی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، از جامعه جهانی خواسته‌اند اسرائیل را «به خاطر دفاع از مردم خود در برابر حملات راکتی تروریست‌ها و پاسخ برحق به این حملات»، سرزنش نکنند.

اسرائیل تاکید دارد که در حملات هوایی خود در غزه، «اهداف تروریستی» را بمباران می‌کند. به گفته اسرائیل، بیش از ۶۰ تن از کشته‌های ۴ روز گذشته در غزه، «تروریست‌ها» بوده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که تا غروب پنج‌شنبه، ۸۷ تن در باریکه غزه کشته و ۵۳۰ فلسطینی دیگر زخمی شدند.

در طرف اسرائیلی شمار کشته‌ها با مرگ یک پسربچه ۵ ساله که در محل امن خانه‌اش هدف راکت قرار گرفت، به هفت تن افزایش یافت. حدود ۱۵۰ اسرائیلی نیز در راکت‌پرانی‌های روزهای گذشته زخمی شده‌اند.

از سوی دیگر، اوضاع در «حرم شریف» و محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق اورشلیم که سرآغاز کانون اصلی ناآرامی‌ها از هفته گذشته بود، در روز ۲۳ اردیبهشت، آرام گزارش شد. گروه‌های بزرگ فلسطینیان در این روز آیین عید فطر را در «حرم شریف» برگزار کردند.

در آخرین تحول، ارتش اسرائیل تایید کرده که حوالی ساعت ۹ و نیم پنجشنبه شب به وقت محلی سه فروند راکت نیز از جنوب لبنان به سوی اسرائیل نشانه‌گیری شد اما این راکت‌ها در آب‌های دریای مدیترانه فرود آمد.

رسانه‌های اسرائیل گفتند که ظاهرا گروه‌های فلسطینی در لبنان برای ابراز حمایت با فلسطینیان غزه و اعراب اسرائیل اقدام به شلیک راکت از لبنان کردند و ممکن است حزب‌الله در این تحول نقشی نداشته باشد.

نشست بی‌نتیجه شورای امنیت

هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل روز پنج‌شنبه درخواست دوباره تونس و نروژ، دو عضو غیر دایم شورای امنیت را برای صدور بیانیه در خصوص بحران اسرائیلی- فلسطینی رد کرد.

این دومین بار در روزهای گذشته است که آمریکا مانع از صدور این بیانیه شده است. واشینگتن تاکید کرده که این بیانیه در وضعیت فعلی «سازنده نیست». چین، عضو دایم شورای امنیت، از پیش‌نویس بیانیه نوشته شده توسط تونس و نروژ حمایت کرده بود.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه هم در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو و هم در یک نشست خبری در واشینگتن، گفت که از حق اسرائیل در دفاع از مردم خود که مورد حمله راکتی هستند، حمایت می‌کند.

با وجود این، آقای بایدن به بنیامین نتانیاهو گفته بود که بهتر است این بحران زودتر پایان یابد.

امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه نیز گفته است که روز پنج‌شنبه با بنیامین نتانیاهو گفت‌وگو خواهد کرد. آقای ماکرون همچنین در تماس با محمود عباس، رییس تشکیلات فلسطینی، خواهان بازگشت صلح و آرامش شد.

اما محمود عباس روز پنج‌شنبه در سخنانی خطاب به غرب و به‎‌ویژه آمریکا گفت: «شما در میانجی‌گری ناکام ماندید؛ شما هرگز عادل نبودید؛ ما را رها کنید. معلوم شده که نه تلاش سیاسی، بلکه راکت حرف اول را می‌زند.»

این اظهارات آقای عباس حمایت از حملات حماس و جهاد اسلامی فلسطین به اسرائیل تعبیر شده است.

شماری از کشورها، از جمله اردن، از روز پنج‌شنبه ارسال محموله‌های اضطراری برای فلسطینیان غزه را تشدید کردند.

پلیس و نظامیان قادر به مقابله با ابعاد آشوب و واغتشاش داخلی نیستند

در این میان، درگیری‌های شدید میان یهودیان و اعراب در ده‌ها شهر و منطقه در درون اسرائیل روز پنج‌شنبه ادامه یافت.

به گزارش بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی با وجود استقرار شمار زیادی از نیروهای گارد مرزی در کنار اعضای پلیس در این شهرها، وضعیت از اختیار نیروها خارج شده است.

فرماندهی پلیس اسرائیل با تایید این امر در گفت‌وگو با شبکه «کان»، خواهان اختیارات بیشتری از جمله برای بازداشت افرادی از دو سوی نزاع شده که در شبکه‌های اجتماعی به تحریک و گردهمایی در این یا آن نقطه فرا خوان می‌دهند.

در این نزاع‌های شدید در ده‌ها نقطه، تا کنون ده‌ها تن از طرفین شدیدا زخمی شده و هرج و مرج عظیم، زندگی را به شدت مختل کرده است.

بنیامین نتانیاهو تایید کرده نفرت کوری که اعراب و یهودیان علیه یکدیگر در حملات متقابل اخیر نشان دادند، هرج و مرج است. آقای نتانیاهو برای دومین بار در دو روز گذشته از شهر «لود» و نقاط دیگری که شاهد این نوع از بلوای داخلی است، دیدار کرد.

فتنه گسترده درون شهری در روزهای گذشته غیر از سایه هراس عمیقی که در زندگی مشترک دو قوم انداخته، خسارات کلانی به طرفین، به ویژه به اموال یهودیان و اماکن عمومی وارد کرده است.

عملیات نظامی و جنگ داخلی یهودی- عرب سرنوشت سیاسی را تغییر داد

بحران نظامی اسرائیل با فلسطینیان و همچنین آشوب و اغتشاش عظیم در ده‌ها شهر اسرائیلی، پنج‌شنبه شب به طرزی غافلگیرکننده بر وضعیت سیاسی داخلی اسرائیل اثر گذاشت.

نفتالی بنت، رهبر حزب «یامینا» که قرار بود در ائتلاف با یائیر لاپید، رهبر حزب «یش آتید»، به زودی نخست وزیر «دولت تغییر» باشد، روز پنج‌شنبه به طرز ناگهانی اعلام کرد که از این امر صرفنظر کرده است.

آقای بنت گفت که حزب او به جناح راست تعلق دارد و باید بخشی از یک دولت راستگرا باشد.

رسانه‌های اسرائیل گفتند که این تغییر ناگهانی موضع نفتالی بنت، نتیجه دیدار بنیامین نتانیاهو با رهبر حزب «یامینا»، بود. بنیامین نتانیاهو نفتالی بنت را در جریان آخرین رویدادهای امنیتی قرار داده بود.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که شورش اعراب اسرائیل در این تحولات غیرمنتظره در صحنه سیاست اسرائیل نقش داشته زیرا بنیامین نتانیاهو و نفتالی بنت به این باور رسیده‌اند که در تشکیل هر دولتی، نباید به حمایت احزاب عرب دل ببندند.

به گفته مفسران سیاسی در رسانه‌های اسرائیل، شرایط جدیدی که از شامگاه پنجشنبه در صحنه سیاست این کشور ایجاد شد، امکان برگزاری انتخابات پنجم را تقویت کرد؛ امری که یائیر لاپید نیز در سخنرانی خود به آن اشاره کرد.

به گفته مفسران اسرائیلی در حالی که بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود دو هفته پیش در تشکیل دولت جدید ناکام ماندند، در وضعیت جدید برای بازگشت به صحنه امیدوار شده‌اند.

XS
SM
MD
LG