لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

سومین روز عملیات متقابل فلسطینی‌ها و اسرائیل؛ «شش فرمانده حماس کشته شدند»


اسرائیل از شامگاه سه‌شنبه هدف قرار دادن شماری از ساختمان‌های بلند غزه را با این استدلال که دفاتر حماس در آن واقع است، در دستور کار خود قرار داده است.
اسرائیل از شامگاه سه‌شنبه هدف قرار دادن شماری از ساختمان‌های بلند غزه را با این استدلال که دفاتر حماس در آن واقع است، در دستور کار خود قرار داده است.

حملات سنگین اسرائیل و فلسطینیان علیه یکدیگر روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت در حالی سومین روز خود را پشت سر گذاشت که اسرائیل در عملیات موسوم به «محافظ دیوارها» با گسترش حملات هوایی به غزه، شماری دیگر از فرماندهان ارشد حماس را کشت و ساختمان تلویزیون حماس را بمباران کرد.

در برابر، شبه‌نظامیان سازمان‌های مسلح فلسطینی در عملیاتی که از طریق «اتاق مشترک مقاومت» و زیر نام «شمشیر قدس» طراحی و اجرا می‌شود، صدها راکت دیگر به سوی شهرهای مرکزی و جنوبی اسرائیل شلیک کرده و با هدف قرار دادن یک خودروی نظامیان اسرائیلی، یک سرباز این کشور را نیز کشتند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که شش تن از فرماندهان ارشد شبه‌نظامیان حماس را در حملات هوایی روز چهارشنبه کشته است؛ سازمان‌های فلسطینی این امر را تایید کرده و به اسرائیل هشدار دادند که بهای سنگینی برای آن خواهد پرداخت.

«ابو عماد» برادر مروان عیسی، معاون محمد ضیف، فرمانده کل «گردان‌های عزالدین قسام»، که فرمانده «تیپ غزه» در حماس بود و همچنین پنج تن دیگر از سایر فرماندهان نزدیک به محمد ضیف کشته شده‌اند.

ساعتی بعد، برج «الشروق» در مرکز غزه که شبکه تلویزیونی حماس به نام الاقصی از آن برنامه پخش می‌کند، هدف بمباران اسرائیل قرار گرفت و بخشی از آن فرو ریخت. دفاتر خبری شماری از رسانه‌های دیگر نیز در این برج بود.

ابوحمزه و فوزی برهوم، دو سخنگوی حماس، در واکنش به مرگ شش عضو ارشد این جنبش و ضرباتی که به ساختمان شبکه الاقصی زده شد، گفتند که «نیروهای مقاومت» حملات راکتی بیشتری متوجه مرکز اسرائیل خواهند کرد و شهر اشکلون «جهنم را تجربه خواهد کرد».

اسرائیل از شامگاه سه‌شنبه هدف قرار دادن شماری از ساختمان‌های بلند غزه را با این استدلال که دفاتر حماس در آن واقع است، در دستور کار خود قرار داده و از جمله یک ساختمان ۱۳ طبقه را کاملا منهدم کرد. گفته شده که در مجموع هشت ساختمان بلندمرتبه تا ظهر چهارشنبه منهدم شده است.

ابوحمزه و فوزی برهوم، دو سخنگوی حماس، در واکنش به مرگ شش عضو ارشد این جنبش و ضرباتی که به ساختمان شبکه الاقصی زده شد، گفتند که «نیروهای مقاومت» حملات راکتی بیشتری متوجه مرکز اسرائیل خواهند کرد و شهر اشکلون «جهنم را تجربه خواهد کرد».

«اتاق عملیات مشترک مقاومت» ساعتی بعد با عملی کردن سوگند خود، شلیک راکت به شهرهای سدروت، اشدود و اشکلون در جنوب را افزایش داد.

از شامگاه دوشنبه تا شامگاه چهارشنبه، ظاهرا بیش از ۱۲۰۰ فروند راکت از غزه به سوی اسرائیل شلیک شده است؛ این تعداد هر ساعت افزایش می‌یابد. این حملات کار فرودگاه بن‌گوریون، حرکت بخشی از قطارها و روند عادی زندگی در مرکز و جنوب اسرائیل را مختل کرده است.

شرکت‌های هوایی آمریکایی پرواز به و از اسرائیل را لغو کرده‌اند. ایرفرانس نیز تصمیم مشابهی گرفته است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داد‌ه‌اند که شمار دیگری از غیرنظامیان کشورشان در حملات چهارشنبه شب زخمی شدند.

اسرائیل همچنین روز چهارشنبه تایید کرد که در حمله حماس به خودروی نظامیان در نزدیکی مرز غزه، یک سرباز این کشور کشته و دو نظامی دیگر سرنشین خودرو، زخمی شدند.

در مجموع حملات طرفین تا شامگاه چهارشنبه، چهار غیرنظامی و یک نظامی اسرائیلی و یک پرستار هندی در طرف اسرائیلی کشته و نزدیک یکصد تن زخمی شده‌اند. از چهار کشته غیرنظامی اسرائیلی، دو تن زن، و دو نفر دیگر، یک مرد عرب مسلمان و دختر هفت ساله او در شهر مرکزی «لود» بودند.

در غزه دستکم ۵۶ فلسطینی تا شامگاه چهارشنبه کشته و بیش از ۳۵۰ نفر زخمی شدند. اسرائیل تاکید دارد که اکثر کشته‌های فلسطینی شبه‌نظامیان بوده‌اند. وزارت بهداشت فلسطینی می‌گوید ۱۴ کودک و پنج زن در میان کشته‌های این باریکه هستند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دولت انتقالی، چهارشنبه شب با برگزاری یک نشست اضطراری دیگر، به بررسی بحران پرداخت اما تاکید کرده که کشورش آماده ورود به یک عملیات طولانی است تا «تروریست‌ها را سرکوب کند».

اعلام بنی گانتز، وزیر دفاع در دولت انتقالی، در این زمینه که امور معیشتی شهروندان زیر فرماندهی اضطراری ارتش قرار می‌گیرد، و شرایط ویژه نیز برای دو هفته تمدید می‌شود، از سوی رسانه‌های اسرائیل، نشانی از آمادگی کشورشان برای تداوم عملیات نظامی تلقی شده است.

اعلام بنی گانتز، وزیر دفاع در دولت انتقالی، در این زمینه که امور معیشتی شهروندان زیر فرماندهی اضطراری ارتش قرار می‌گیرد، و شرایط ویژه نیز برای دو هفته تمدید می‌شود، از سوی رسانه‌های اسرائیل، نشانی از آمادگی کشورشان برای تداوم عملیات نظامی تلقی شده است.

حملات راکتی فلسطینیان به اسرائیل از یکسو و بمباران‌های پیگیر اسرائیلی علیه غزه از سوی دیگر، ششمین روز از بحرانی است که از پنجشنبه شب گذشته، و در آستانه آخرین جمعه ماه رمضان، در «حرم شریف» در شرق بیت‌المقدس/ اورشلیم و با درگیر شدن هزاران فلسطینی با نیروهای پلیس اسرائیلی در این اماکن اسلامی آغاز شد.

فلسطینیان به نشانه خشم از اصرار اسرائیل به تخلیه شماری از ساکنین فلسطینی محله «شیخ جراح» در شرق اورشلیم، در زمینه اختلاف مالکیت، آیین‌های اعتکاف جمعه پایانی ماه رمضان و سپس «شب قدر» را به بیان اعتراض علیه اسرائیل و درگیری‌های خشونت‌بار با نیروهای امنیتی این کشور مبدل کردند.

حریق‌های متعدد در شهر «لود»

اما بحران به درگیری نظامی میان اسرائیل و غزه محدود نشده بلکه اسرائیل در پی وقوع حریق‌های متعدد در شماری از اماکن عمومی در شهر مرکزی «لود»، از بامداد چهارشنبه در این شهر وضعیت اضطراری برقرار کرده است.

یعکوو شبتای، فرمانده کل پلیس اسرائیل، دفتر کار خود را به «لود» منتقل کرده تا شخصا بر رویدادهای این بخش نظارت کند. صدها تن از نیروهای گارد مرزی اسرائیل نیز در اقدامی کم‌سابقه از کرانه باختری فرا خوانده شده و در «لود» مستقر شدند.

نگرانی از خیزش اعراب شهروند اسرائیل همزمان با تشدید بحران نظامی با غزه، روز چهارشنبه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، و شمار دیگری از مقامات امنیتی و سیاسی را به بازدید از این شهر کشاند.

آقای نتانیاهو سپس راهی عکا شد؛ شهر دیگری که در آن نیز حریق‌های مشابهی در اموال یهودیان در روزهای اخیر درگرفته و نگرانی از تکرار آن، یهودیان ساکن این شهر باستانی را نگران کرده است.

رفت‌وآمد یهودیان و اعراب در «لود» تحت کنترل قرار گرفته و نه تنها شماری از آن‌ها از ترس حملات متقابل، از بیرون رفتن از خانه، خودداری کرده‌اند بلکه از ساعت هشت شب به وقت محلی نیز منع کامل تردد در شهر برقرار شد.

اسرائیل می‌گوید اعراب شهروند در «لود» و شمار دیگری از شهرهای شمالی، مرکزی و جنوب اسرائیل، برای «بیان همبستگی» با فلسطینیان در ماجرای «حرم شریف» و محله «شیخ جراح» اقدام به آتش زدن اماکن عمومی متعددی کرده و اموال بسیاری از همسایگان یهودی خود را نابود کردند.

رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، گفته است که این امر یادآور حملات به یهودیان در دوره‌های سیاه تاریخ در سرزمین‌های دیگر است. وی از رهبران اعراب اسرائیل خواسته که به حفظ آرامش جامعه کمک کنند.

ساکنان عرب «لود» گفته‌اند که خشم آن‌ها به دلیل کشتن یک مرد عرب در این شهر بوده که یک مرد اسرائیلی چند روز پیش او را با اسلحه شخصی خود کشت.

ضارب اسرائیلی در «لود» دستگیر شده و گفته است جانش در «خطر بوده است». امیر اوخانا، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، گفته است که اگر او تصمیم‌گیرنده نهایی در این ماجرا بود، ضارب اسرائیلی را آزاد می‌کرد.

در حالی در شهر «لود» وضعیت اضطراری برقرار شده که مردم یهودی و عرب آن به یکسان زیر حمله شدید راکتی فلسطینیان غزه نیز قرار دارند؛ بامداد چهارشنبه بر اثر اصابت راکت به یک خانواده عرب، پدر ۴۹ ساله و دختر هفت ساله او کشته شدند.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه از تداوم و عواقب این بحران در خاورمیانه ابراز نگرانی عمیق کرد. اما آلمان با صدور بیانیه مستقلی به اسرائیل حق داد که از جان مردم خود در برابر حملات راکتی دفاع کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز چهارشنبه در واشینگتن از«حق اسرائیل در دفاع از خود در برابر حملات راکتی» حمایت کرد.

رسانه‌های منطقه می‌گویند که دولت واشینگتن ظاهرا احتمال اعزام یک نماینده ویژه با ماموریت فراخواندن طرفین به خاتمه بحران را در دستور کار قرار داده است.

XS
SM
MD
LG