لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

واکنش اتریش به لغو سفر ظریف: نمی‌توانیم ساکت بمانیم


سخنگوی وزارت خارجه اتریش در واکنش به لغو سفر محمد جواد ظریف به وین گفته است: «مانند روز روشن است که وقتی حماس بیش از ۲۰۰۰ موشک به سمت اهداف غیرنظامی در اسرائیل شلیک کند، ما ساکت نخواهیم ماند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنگو که با روزنامه اتریشی «دی پرسه» گفت‌وگو کرده است، در عین حال از لغو سفر وزیر خارجه ایران ابراز تاسف کرده و گفته «به آن توجه خواهیم داشت».

رسانه‌های اتریش روز شنبه گزارش دادند که سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به وین لغو شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، این سفر پس از برافراشته شدن پرچم اسرائیل بر فراز وزارت خارجه اتریش لغو شده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در این باره نوشت: «آقای ظریف، سفر در این شرایط را به مصلحت ندانست و لذا ترتیبات سفر نهایی نشد.» او توضیح بیشتری در این باره نداد.

روز جمعه، ۲۴ اردیبهشت نیز عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که برای انجام مذاکرات احیای برجام در وین به سر می‌برد، در توییتی با اشاره به برافراشته شدن پرچم اسرائیل، این موضوع را «شوکه‌کننده و دردناک» خوانده بود.

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، پیش از این در توییتی با اشاره به درگیری‌های اخیر اسرائیل و فلسطین، برافراشته شدن پرچم اسرائیل را نشانه همبستگی اتریش با اسرائیل خوانده بود.

در همین حال، در جمهوری چک، همسایه شمالی اتریش، نیز با دستور میلوش زمان، رئیس جمهور این کشور، پرچم اسرائيل در قلعه تاریخی شهر پراگ برافراشته شد.

یک سخنگوی دولت چک، این اقدام را «نشانه حمایت و همبستگی آشکار» بین مردم چک و اسرائيل دانست.

دور جدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان، از آغاز ماه رمضان بر سر اختلاف در خصوص مالکیت چند خانه در محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس آغاز شد که در آخرین جمعه ماه رمضان به درگیری‌های گسترده در «حرم شریف» منجر شد.

محمدجواد ظریف، روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت در اسپانیا با مقام‌های این کشور دیدار کرد و بر اساس گزارش‌های قبلی قرار است یک «تور اروپایی» برای رایزنی‌های دیپلماتیک انجام دهد.

او پس از لغو سفر به وین، امروز برای دیدار با مقام‌های ایتالیایی وارد رم شد. رسانه‌های ایران گزارشی درباره مقصد بعدی وزیر خارجه ایران منتشر نکرده‌اند ولی پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال دیدار ظریف با مقام‌های کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه منتشر شده است.

محمدجواد ظریف روز ۲۲ اردیبهشت در بیانیه‌ای که درباره عدم نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری صادر کرد، تاکید کرده بود که سفرهای او «در اجرای وظایف وزیر «امور خارجه» است و هیچ ارتباطی به گفت‌وگوهای وین ندارد».

XS
SM
MD
LG