لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۹

عملیات اسرائیل در نوار غزه؛ نتانیاهو بر ادامه حملات تاکید کرد


جنگنده‌های اسرائیل روز سه‌شنبه خانه‌های سران حماس در غزه را بمباران کردند.
جنگنده‌های اسرائیل روز سه‌شنبه خانه‌های سران حماس در غزه را بمباران کردند.

همزمان با افزایش درخواست جامعه جهانی برای آتش‌بس در عملیات سنگین نظامی اسرائیل و حماس و از جمله تقاضای صریح رئیس‌جمهوری روسیه برای خاتمه خشونت‌ها، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت تاکید کرد که حملات ارتش به غزه «تا هر زمان که لازم باشد، ادامه خواهد یافت».

بنیامین نتانیاهو گفت ضرباتی که ارتش اسرائیل در این روز و روزهای پیش به حماس و سایر «تروریست‌ها در غزه وارد کرده است، چنان سهمگین بوده که آن‌ها انتظارش را نداشتند».

نخست‌وزیر اسرائیل اظهار داشت: «همه دشمنان اطراف ما می‎‌بینند که حمله به ما چقدر پرهزینه است و من اطمینان دارم که درس عبرت خواهند گرفت».

او هنگام گفتن این سخنان در کنار جنگنده‌هایی در یک پایگاه نیروی هوایی ایستاده بود که در روزهای گذشته صدها سورتی پرواز عملیاتی در غزه انجام داده و نقاط مختلف را با این انگیزه که «اهداف متعلق به حماس و جهاد اسلامی فلسطین» بوده‌اند، بمباران کرده‌اند.

با این حال، موسی ابومرزوق، از سران حماس، در گفت‌وگو با نیویورک تایمز اظهار داشت اسرائیل به حماس پیام داده که این سازمان ابتدا حملات راکتی را متوقف کند تا اسرائیل نیز عملیات نظامی را قطع کند.

ولی مشیر المصری، یکی از سخنگویان حماس، گفت «شرطبندی دشمن بر عامل زمان و گرفتن قیمت سنگین از فلسطین، شرطی از پیش باخته است» زیرا «مقاومت برای نبردی طولانی آماده است...و تا زمانی که فلسطین و الاقصی امن نباشد، دشمن نیز امنیت نخواهد داشت».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و بر اساس اظهارات مقامات این کشور، اسرائیل هنوز بر این باور است که از حمایت آمریکا برای تداوم عملیات برای چند روز دیگر نیز برخوردار است.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با ژنرال لوید آستین، همتای آمریکایی خود، گفته بود که حملات به غزه فعلا ادامه خواهد یافت. او از «آمریکا به‌خاطر حمایت و درک از دلیل عملیات اسرائیل» به گرمی قدردانی کرد.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که جنگنده‌های کشورشان در طول روز سه‌شنبه با برنامه حمله به خانه‌های سران حماس، شامل اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی و یحیی سینوار، فرمانده داخلی حماس در غزه، عملیات بمباران را ادامه دادند.

الی کوهن، وزیر اطلاعات اسرائیل، به سایت وای.نت گفت که دیگر کسی از رهبران حماس «مصون نیست».

سرهنگ هیدای زیلبرمن، سخنگوی ارتش اسرائیل، نیز روز سه‌شنبه تایید کرد که محله «الرمیل» در غزه، در سیبل بمباران‌های سنگین نظامی جنگنده‌های اسرائیل قرار گرفته است.

«الرمیل» در بخش غربی غزه، مرفه‌نشین‌تر محله غزه محسوب می‌شود؛ رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که هدف از بمباران این محله، که شمار زیادی مردم غیرنظامی نیز ساکن آن هستند، وارد کردن ضربات «دردناک‌تر» به غزه بوده تا فلسطینیان از حماس منزجر شوند.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین گفته بود که «تونل‌های تروریستی» حماس در طول ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر در روز سه‌شنبه دوباره با بمب‌های سنگین بمباران شد. به گفته سرهنگ زیلبرمن، «بیش از ۱۵۰ تروریست» در بمباران‌های روزهای گذشته در این «تونل‌ها» از پای در آمده‌اند.

با وجود حملات سنگین نظامی روز ۲۸ اردیبهشت در غزه، ظاهرا شش تن بر شمار کشته‌های فلسطینی در این روز افزوده شد و به رقم ۲۱۸ تن رسید. اما شمار مجروحین افزایش یافت. منابع فلسطینی می‌گویند رقم اعلام شده زخمی‌ها نه ۱۴۰۰ تن بلکه بیش از ۵۶۰۰ نفر است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در طول نهمین روز از بحران جنگی، حدود ۳۰۰ فروند راکت، که اکثرا کوتاه‌برد بودند و تنها به شهرهای اسرائیلی نزدیک غزه اصابت کردند، شلیک شد. شمار راکت‌های پرتاب شده در این بحران از ۳ هزار فروند فراتر رفته است.

به گفته مسئولان سامانه «گنبد آهنین»، هنوز تا حدود ۹۰ درصد از راکت‌ها توسط این سامانه رهگیری می‌شود.

با این حال، راکتی که عصر سه‌شنبه به یک مزرعه کشاورزی اسرائیلی در نزدیکی شهر اشکول شلیک شد، دو کارگر تایلندی این مزرعه را کشت. بدین ترتیب شمار کارگران خارجی کشته شده ساکن در اسرائیل در این بحران به سه تن افزایش یافت. ده اسرائیلی دیگر، شامل یک نظامی نیز در این دور از تنش‌ها کشته شده‌اند. یکی از آنها یک مرد ۵۳ ساله یهودی بود که بدست اعراب شهر «لود» کشته شد.

در این میان، اعراب ساکن شهرهای مختلط عربی- یهودی، روز سه‌شنبه در اعتصاب سراسری بودند.

این نخستین بار در ۷۳ سال موجودیت اسرائیل است که اعراب محدوده سال ۱۹۴۸ همگام با فلسطینیان شرق اورشلیم و کرانه باختری اعتصاب کردند.

یعکوو شبتای، فرمانده کل پلیس اسرائیل، سه‌شنبه شب گفت «تروریست‌های هر دو طرف (یهودیان و اعراب اسرائیلی) را که علیه یکدیگر خشونت شدید نشان داده و انسان کشته‌اند، یافته و به دست عدالت خواهیم سپرد».

اشاره این فرمانده از جمله به کشته شدن دو مرد یهودی و عرب در شهر «لود» در چند روز گذشته است.

همزمان، شمار کشته‌ها در میان فلسطینیان کرانه باختری روز سه‌شنبه افزایش یافت؛ ۳ فلسطینی ساکن کرانه باختری در این روز کشته و بیش از ۱۵۰ تن از آنها، زخمی شدند.

یک مرد فلسطینی هنگام «حمله به نیروهای اسرائیلی» در شهر الخلیل کشته شد و یک فلسطینی دیگر پس از تعرض به نیروهای اسرائیلی در نزدیکی شهر رام‌الله از پای درآمد. منطقه البیره در نزدیکی رام‌الله در طول این روز بشدت ناآرام بود.

در حالی که در چند روز گذشته محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» و اطراف «حرم شریف» در آرامشی شکننده بود، از سه‌شنبه شب دوباره این مناطق محل درگیری‌های شدید جوانان فلسطینی با نیروهای امنیتی اسرائیلی شد.

اسماعیل هنیه در پیامی به مردم کرانه باختری و اعراب اسرائیل، از همبستگی «شجاعانه» آنها با مردم غزه و الاقصی تقدیر کرد.

از سوی دیگر، اسرائیل اعلام کرد که احتمال مجهز بودن به بمب در یک پهپاد متلاشی شده در نزدیکی مرز با اردن را بررسی می‌کند. این پهپاد ظاهرا از اردن و در شرایطی به آسمان اسرائیل رخنه کرده بود که آژیر هشدار مردم منطقه را از وجود خطر احتمالی آگاه نکرده بود.

اردن به گزارش ورود احتمالی «پهپاد انتحاری» از آسمان این کشور به اسرائیل واکنش نشان نداده است.

از سوی دیگر، اردن که از بحران جاری عمیقا نگران است، اعلام کرده که با افزایش کمک‌های دارویی و غذایی برای مردم غزه، یک بیمارستان صحرایی نیز در غزه برپا خواهد کرد. اردن تولیت «حرم شریف» در بیت‌المقدس را در دست دارد.

از جانب شمال نیز صدها تن از شهروندان لبنانی روز سه‌شنبه برای چندمین روز پیاپی در پشت مرز کشورشان با اسرائیل تجمع کرده و شعار می‌دادند و برخی از آنها در صدد بالارفتن از دیوار حائل بودند. بر اساس گزارش‌های مختلف، ظاهرا ۵ لبنانی دیگر در این روز زخمی شدند.

اسرائیل آخر هفته گذشته نیز یک مرد لبنانی را که به اقدام مشابه دست زد، از پای درآورده بود.

در این میان، تظاهرات در ترکیه، اردن، کشورهای آسیای شرقی، افغانستان، و برخی کشورهای اروپایی و نیز در شماری از شهرهای آمریکا و کانادا علیه اسرائیل تشدید شده است.

XS
SM
MD
LG