لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

ابهام درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران؛ قالیباف: آژانس حق دسترسی ندارد


در حالی که قرار است تا ساعاتی دیگر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، نشست خبری درباره آخرین تحولات نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته‌ای ایران برگزار کند، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، گفته است این آژانس از روز اول خرداد «حق دسترسی به تصاویر» برنامه هسته‌ای ایران و انتقال اطلاعات را ندارد.

او که در جلسه علنی صبح روز یک‌شنبه، دوم خرداد، در واکنش به تذکر یک نماینده مجلس سخن می‌گفت، تاکید کرد که اجرای قانون مجلس ایران «مورد تاکید» رهبر جمهوری اسلامی بوده و « بایستی این موضوع حتماً اجرایی شود».

اسفند سال گذشته، به دنبال سفر رافائل گروسی به تهران، ایران و آژانس به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد.

مهلت سه ماهه روز گذشته به پایان رسید و اکنون باید طرفین درباره وضعیت جدید نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران راه‌حل پیدا کنند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران درباره مذاکرات وین که برای احیای برجام صورت گرفت، پیش از این از احتمال تمدید این مهلت خبر داده بود.

با این حال در جلسه امروز مجلس، علیرضا سلیمی، عضو هیات رئيسه مجلس ایران، تاکید کرد که با توجه به پایان یافتن مهلت سه ماهه، «بایستی کلیه فیلم‌هایی که ضبط شده است پاک شود» و «ذخیره‌ای از فیلم‌ها» وجود نداشته باشد.

طرفین امیدوار بودند که پیش از رسیدن به این تاریخ، مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد ولی این مذاکرات علیرغم ابراز رضایت طرفین از روند پیشرفت آن، تاکنون به حصول توافق نهایی منجر نشده است.

قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای هفته جاری در وین برگزار شود و اعضای برجام در تلاش هستند توافق هسته‌ای تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران (۲۸ خرداد امسال) حاصل شود.

این دوره از مذاکرات با حضور حضور نمایندگان ایران و روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان بعنوان اعضای کنونی برجام برگزار می‌شود.

در این مذاکرات مذاکرات نمایندگان آمریکا حضور دارند ولی به طور مستقیم با هیات ایرانی مذاکره نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG