لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

مریخ‌نورد چینی چگونه به مریخ رسید؟


تصویری که اداره ملی فضایی چین از مریخ‌نورد ژورونگ در ۲۲ مه ۲۰۲۱ منتشر کرده است
تصویری که اداره ملی فضایی چین از مریخ‌نورد ژورونگ در ۲۲ مه ۲۰۲۱ منتشر کرده است

مریخ‌نورد چینی پس از مریخ‌نوردهای ناسا توانسته است روی سطح مریخ حرکت کند. این فضاپیما چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه کار می‌کند؟

چین پس از آمریکا دومین کشوری است که توانسته یک سطح‌نورد فضایی را موفقیت‌آمیز بر مریخ بنشاند و آن را روی سطح مریخ حرکت دهد. فضاپیمای چینی در بخش جنوبی هامونه‌ اتوپیا در مریخ فرود آمد و سیگنال‌هایی هم به زمین فرستاد.

مجموعه مریخ‌نورد چینی

تیان‌ون- یک چین با یک مدارگرد، یک سطح‌نشین و یک مریخ‌نورد به‌صورت سیستمی کار می‌کند. این مجموعه در ژوئیه ۲۰۲۰ با موشک چانگ‌ژنگ ۵ (به‌معنی راهپیمایی طولانی) راهی فضا شد. کل این مجموعه در ماه فوریه وارد مدار مریخ شد، حدود سه ماه در مدار مریخ چرخید و پس از این مدت عملیات فرود روی سطح مریخ رخ داد و حدود هفت دقیقهٔ سرنوشت‌ساز طی شد و در نهایت مریخ‌نورد سالم روی سطح مریخ فرود آمد.

موشک چانگ‌ژنگ هنگام پرتاب به فضا
موشک چانگ‌ژنگ هنگام پرتاب به فضا

مریخ‌نورد چین «ژورونگ» نام دارد. چینی‌ها این نام را از خدای آتش باستانی چین الهام گرفته‌اند. این مریخ‌نورد به‌وسیلهٔ یک سطح شیب‌دار تاشو از فضاپیما پایین آمد. مریخ‌نورد می خواهد ترکیب اجزای مریخ را بررسی کند، همچنین قصد دارد به دنبال یخ و آب در مریخ بگردد.

همزمان با کار ژورونگ روی سطح مریخ ، مدارگرد تیان‌ون- یک در مدار مریخ خواهد چرخید و در این مدار فعالیت خواهد کرد و در حال اسکن سطح مریخ خواهد بود و اطلاعات سطح‌نشین را هم مانند یک پل ارتباطی به زمین ارسال می‌کند. براساس آخرین اطلاعات این سیستم حدود دو سال زمینی کار خواهد کرد.

چین پس از آمریکا

البته گذشته از دو کشور آمریکا و چین، شوروی هم سعی کرده بود تا کاوشگری را روی مریخ بنشاند. این مأموریت که مریخ ۳ نام داشت، دقایقی پس از نشستن روی سطح مریخ شکست خورد. در تلاشی دیگر، آژانس فضایی اروپا دو بار سعی کرد روی مریخ فرود آید که هر دو فرود نهایتی جز شکست نداشت.

مریخ‌نورد چینی در اولین تلاش‌های خود چندین عکس رنگی و سیاه‌وسفید از سطح مریخ به زمین مخابره کرد.

پس از این عکس‌ها حالا زمان حرکت مریخ‌نورد روی سطح مریخ بود. این مریخ‌نورد دارای شش چرخ است و وزن ۲۴۰ کیلوگرمی دارد. در این مریخ‌نورد موسوم به ژورونگ شش ابزار اکتشافی قرار گرفته است که قرار است سطح مریخ را به‌دقت مورد مطالعه قرار دهند.

نمونه‌ای از فضاپیمای روباتیک «تیان‌ون-۱»
نمونه‌ای از فضاپیمای روباتیک «تیان‌ون-۱»

این مریخ‌نورد در نهایت از سطح شیب‌دار پایین آمد و عملیات اکتشافی خود را آغاز کرد. ژورونگ انرژی لازم برای حرکت روی سطح مریخ را از پنل‌های خورشیدی دریافت می‌کند.

از جمله لوازمی که این مریخ‌نورد به آن مجهز است، یک رادار زیرسطحی است که توانایی دارد خاک مریخ را به‌طور دقیق اسکن کند. دوربین طیف‌نگار از دیگر تجهیزات این اکتشافگر است. از طرفی ژورونگ دارای یک ردیاب میدان مغناطیسی و یک ابزار هواشناسی هم هست.

مجموعهٔ مریخ‌نورد چینی اولین فعالیت بین سیاره‌ای چین محسوب می‌شود. تا پیش از این مأموریت، چینی‌ها تا ماه رسیده بودند. این کشور توانسته بود دو سطح‌نورد به ماه بفرستد و حتی بخشی از خاک ماه را به زمین برساند. چین برنامه دارد در سال ۲۰۲۸ مشابه چنین برنامه‌ای را در مریخ پیاده کند و خاک مریخ را به زمین انتقال دهد.

XS
SM
MD
LG