لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

فیس‌بوک: ایران و روسیه در صدر انتشار اطلاعات غلط


فیس‌بوک اعلام کرده ایران و روسیه در صدر انتشار اطلاعات غلط در شبکه فیس‌بوک طی چهار سال گذشته هستند.

این گزارش که روز چهارشنبه ۵ خرداد منتشر شد، می‌افزاید جامعه آمریکا مهم‌ترین هدف انتشار اطلاعات غلط توسط ایران و روسیه بوده است.

بر اساس این گزارش، فیس‌بوک از سال ۲۰۱۷ تا پایان پارسال ۱۵۰ شبکه از کاربرهای جعلی را شناسایی و مسدود کرده که بسیاری از آنها مشغول انتشار اطلاعات گمراه‌کننده از خارج برای نفوذ در میان شهروندان آمریکایی بوده‌ و برخی نیز از طرف افراطیون در خود آمریکا راه‌اندازی شده بودند.

فیس‌بوک می‌گوید ۲۷ شبکه از کاربران جعلی روسیه و ۲۳ شبکه از کاربران جعلی ایران را که کارزار انتشار اطلاعات غلط و گمره‌کننده به راه انداخته بودند، از بین برده است.

شبکه فیس‌بوک ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون کاربر در جهان دارد و طی سال‌های گذشته گزارش‌های زیادی از تلاش سازماندهی‌شده توسط دولت‌های ایران، روسیه و چین برای تاثیرگذاری در کشورهای دموکراتیک غرب، خصوصا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا منتشر شده است.

فیس‌بوک می‌گوید عملیات‌های نفوذ موضوع جدیدی نیست، اما طی سال‌های گذشته این نوع فعالیت‌ها برای تاثیرگذاری در افکار عمومی رشد چشمگیری داشته است.

این گزارش می‌گوید کارزارهای انتشار اطلاعات غلط در راستای کاهش اعتماد مردم به نهادهای مدنی و به انحراف کشاندن بحث‌های اجتماعی نظیر جنبش‌های «من هم» یا «جان سیاهان مهم است» تلاش کرده است.

فیس‌بوک می‌افزاید از سال ۲۰۱۷ موفق به کشف شبکه‌های کاربران جعلی از ۵۰ کشور بوده که در صدر آنها روسیه و سپس ایران قرار دارند.

سال ۲۰۱۷ فیس‌بوک موفق به کشف شبکه‌هایی شد که آژانس تحقیقات اینترنت روسیه راه‌اندازی کرده و ۱۲۶ میلیون کاربر فیس‌بوک را هدف قرار داده بود.

ایالات متحده روسیه را به تلاش برای اعمال نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری پنج سال پیش آمریکا متهم کرده است. در آن انتخابات، دونالد ترامپ برنده شد.

از آن زمان فیس‌بوک برخی تدابیر را برای مقابله با شبکه‌های انتشار اطلاعات گمراه‌کننده به کار بست که یکی از آنها استخدام ۱۰ هزار ناظر، از جمله کارشناسان امنیتی و اینترنتی برای مواجهه با این شبکه‌ها بود.

تنها شبکه فیس‌بوک نیست که طی سال‌های گذشته از مسدودسازی شبکه‌های انتشاردهنده اطلاعات غلط خبر داده است. شبکه توئیتر نیز طی سال‌های گذشته در چندین نوبت از حذف هزاران کاربر جعلی مظنون به همکاری با دولت ایران و سازمان‌دهی شده توسط نهادهای جمهوری اسلامی خبر داده است.

جمهوری اسلامی بسیاری از شبکه‌های اجتماعی را در کشور مسدود کرده، اما هم مقامات کشوری در این شبکه‌ها فعال هستند و هم جمهوری اسلامی از شبکه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای نفوذ در جامعه غرب، خصوصا آمریکا بهره می‌برد.

فیس‌بوک طی سال‌های گذشته حتی حساب کاربری برخی مقامات ارشد کشورها را به خاطر انتشار دیدگاه‌ها و اخباری که در تناقض با قوانین این شبکه بوده، مسدود کرده و نمونه آخر آن انسداد حساب کاربری نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به خاطر «انتشار اخبار گمراه‌کننده دربارهٔ کرونا و قرار دادن مردم در معرض آسیب» به مدت ۳۰ روز بود.

پارسال فیس‌بوک صفحه کاربری آیت‌الله علی خامنه‌ای به زبان عربی را مسدود کرد و توئیتر نیز اقدام مشابهی در رابطه با دو صفحه منصوب به خامنه‌ای انجام داد.

توئیتر همچنین دی ماه پارسال در بیانیه‌ای اعلام کرد که حساب کاربری شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را به دلیل «خطر تحریک بیشتر به خشونت» برای همیشه مسدود کرده است.

با استفاده از گزارش‌های ان‌بی‌سی، واشینگتن پست و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG