لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

جهش نرخ دلار و سکه در روز شنبه


نرخ دلار در روز شنبه ۸ خرداد با افزایشی ۳.۴ درصدی نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته، به ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

قیمت انواع سکه نیز روز شنبه در ایران رشد چشمگیر داشته است به طوری که قیمت سکه امامی با ۵.۵ درصد رشد روزانه به حدود ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه نیز هر کدام نزدیک ۴ درصد و سکه بهار آزادی ۳ درصد رشد قیمت داشته است.

در پی آغاز مذاکرات هسته‌ای نرخ دلار شروع به کاهش کرد و نیمه اردیبهشت به زیر ۲۱ هزار تومان رسید. اما دوباره نرخ دلار رو به افزایش نهاده و اکنون به بالای ۲۴ هزار تومان برگشته است.

نرخ دلار از ۱۶ هزار تومان در ابتدای پارسال به ۳۲ هزار تومان در اواسط پاییز نیز رسید، اما دوباره شروع به کاهش کرد و اوایل امسال حدود ۲۶ هزار تومان بود.

هنوز مقامات ایران توضیح قانع‌کننده‌ای درباره علت رشد دوباره نرخ دلار نداده‌اند؛ در حالی که آمارهای گمرک نشان از رشد ۴۸ درصدی صادرات غیرنفتی کشور در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ دارد و سازمان توسعه تجارت ایران نیز اخیرا با انتشار گزارشی از دو برابر شدن میزان بازگشت ارز به کشور در ماه فروردین امسال خبر داده بود.

از طرفی آمارهای شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نیز نشان می‌دهد طی چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی، میزان صادرات روزانه نفت ایران نسبت به سال ۲۰۲۰ تقریبا دو برابر شده و به ۶۵۰ هزار بشکه رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های وبسایتهای اعلام نرخ ارز و سکه و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG