لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

بازار موتورسیکلت در ایران؛ باطن چینی در ظاهر ایرانی


با خروج تولیدکنندگان هندی از بازار ایران، بازار موتورسیکلت در ایران یا در اختیار تولیدکنندگان درجه دو چینی با نشان‌های ایرانی، یا در دست موتورسازانی با تکنولوژی قدیمی است. موتورهای برقی هم اکثراً از تولیدکنندگان چینی تأمین می‌شود که کیفیت و قدرت پایینی دارند.

در ایران همچنان هوندا ۱۲۵ با تکنولوژی ۴۰ سال قبل ساخته می‌شود؛ جالب آنکه بعد از این مدت همچنان پیشرانه این موتور سیکلت در بیشتر موارد از چین تأمین می‌شود.

ایران با وجود اینکه در زمینه ساخت موتور خودرو پیشرفت‌هایی داشته، اما در زمینه تولید پیشرانه موتورسیکلت که بسیار ساده‌تر از خودرو است، بسیار از جهان عقب‌تر است.

قیمت یک موتورسیکلت هوندا ۱۲۵ چقدر تمام می‌شود؟

بر اساس اطلاعات گزارش شده توسط رسانه‌های خودرویی ایران موتور، گیربکس، دسته سیم و مجموعه سیستم سوخت‌رسانی هوندا به طور کلی از کشور چین و به صورت مونتاژ شده وارد ایران می‌شوند.

قیمت مجموعه فوق در حدود هزار و ۶۰۰ یوآن چین، معادل شش میلیون و سیصد هزار تومان برای هر موتورسیکلت تمام می‌شود.

شاسی، تنه، باک، زین، طوقه و لاستیک و سایر قطعات ظاهری و تزیینی هم در داخل ایران تولید می‌شوند که در بیشترین حالت حدود پنج میلیون تومان ارزش دارد.

با احتساب موارد فوق، قیمت تمام شده هوندا زیر ۱۲ میلیون تومان برای سازنده‌اش تمام می‌شود، در حالی که این کالا در بازار بیش ۲۴ میلیون تومان قیمت خورده است.

این قیمت خود نشان از یک رانت بزرگ برای مونتاژکننده موتورسیکلت در بازار ایران دارد. شرکت‌هایی که تا کنون نتوانسته‌اند یک موتور بنزینی تک سیلندر موتور را در ایران تولید کنند.

از طرفی در حال حاضر سه میلیون موتورسیکلت کاربراتوری که چهار برابر خودروها آلاینده هستند، در سطح ایران تردد دارند. اکثر این موتور‌ها مدل معروفی از هوندا به نام سی جی ۱۲۵ است.

بازار موتورسیکلت ایران در چند سال اخیر با کاهش تولید و افزایش شدید قیمت روبه‌رو شده است. هم‌اکنون قیمت برخی موتورسیکلت‌ها در بازار ایران تا نزدیک ۳۰۰ میلیون تومان هم افزایش قیمت داشته است.

با این پول، حدود چهار سال پیش امکان خرید یک خودرو سواری ژاپنی در بازار خودرو ایران وجود داشت.

در ایران، بسیاری چشم به توسعه موتورسیکلت‌های برقی دارند اما باز هم تولیدکنندگان ایرانی به سراغ موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت برقی چینی رفته‌اند. بسیاری از افرادی که این موتورسیکلت‌ها را می‌خرند از خراب شدن زود هنگام باتری و قدرت کم آن شکایت دارند.

به عنوان نمونه اسکوتر شرکت شاهین موتور تنها دو اسب بخار قدرت دارد که قدرت آن بیشتر شبیه یک دوچرخه برقی است تا موتورسیکلت برقی، باتری آن هم از تکنولوژی قدیمی نوع سربی اسیدی است.

دایچی EV3000 دیگر موتورسیکلت ضعیف برقی در بازار ایران است. این اسکوتر برقی توسط شرکت نیروموتور در بازار فروخته می‌شود و تنها چهار اسب بخار قدرت دارد و با یکبار شارژ ۸۰ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر طی می‌کند.

موتورسیکلت ES8 1500 که توسط شرکت کویر فروخته می‌شود هم دارای تکنولوژی باتری قدیمی است و در آن از نوع باتری سربی اسیدی استفاده شده که به هشت ساعت زمان برای شارژ کامل نیاز دارد و با هر بار شارژ کامل و در شرایط عادی قادر به پیمایش ۴۰ کیلومتر است. قدرت این موتورسیکلت هم دو اسب بخار است.

با توجه به پیمایش و قدرت کم و انتخاب موتورسیکلت‌های برقی بی‌کیفیت چینی، این موتورسیکلت‌ها همچنان در ایران چندان خواهان ندارند.

بازار انحصاری و بی‌رقابت موتورسیکلت ایران چندین برابر وضعیت برتری نسبت به بازار خودرو دارد و اما تولیدکنندگان با رانت تولید و با کمترین میزان ساخت داخل و نوآوری، این بازار پر سود را با شرکای چینی خود در اختیار دارند.

XS
SM
MD
LG