لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

غریب‌آبادی: گزارش آژانس گویای اجرای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌هاست


کاظم غریب‌آبادی سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین
کاظم غریب‌آبادی سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین

سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره عدم پایبندی ایران به برجام را تایید کرد و آن را گویای اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی دانست.

کاظم غریب‌آبادی روز دوشنبه ۱۰ خرداد گفت: «آنچه که ایران انجام داده، در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت بوده است.»

طبق قانون یادشده ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. این پروتکل به بازررسان آژانس اجازه می‌داد که به فوریت از مراکز اتمی ایران بازدید کنند.

آژانس نیز در گزارش تازه خود گفته که از اسفند سال گذشته و زمان متوقف شدن پروتکل الحاقی تاکنون به داده‌هایی که برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ضروری است دسترسی ندارد. این گزارش در عین حال نشان می‌دهد که محدودیت‌های اعمال شده برای بازرسی این نهاد فراتر از توافق صورت گرفته است و آژانس فقط می‌تواند ذخایر اورانیوم ایران را تخمین بزند، نه این‌که رقم دقیق آن را اعلام کند.

کاظم غریب‌آبادی اما می‌گوید که «گزارش آژانس، در پرتو توقف اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی از سوی ایران از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ تهیه شده است».

به گفته وی، مدیرکل آژانس در این گزارش تصریح کرده است که فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی آژانس در ارتباط با اجرای برجام، تحت تأثیر تصمیم ایران به توقف اجرای تعهدات هسته ای تحت برجام شامل پروتکل الحاقی قرار گرفته است».

آقای غریب‌آبادی در نهایت گفت که «این گزارش نیز به خوبی مبین اجرای تصمیم ۲۳ فوریه ایران است».

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی رسیده است. آژانس تخمین زده که این ذخایر بالغ بر سه هزار و ۲۴۱ کیلوگرم است ولی هشدار داده که نمی‌تواند رقم دقیق را اعلام کند. سقف تعیین شده برای اورانیوم غنی شده ایران ۲۰۲ کیلوگرم است.

ایران در واکنش به تحریم‌های ایالات متحده و خروج آن از توافق هسته‌ای، گام به گام از تعهدات برجامی خود عدول کرده است. طرفین به صورت غیرمستقیم مذاکراتی را برای بازگشت واشینگتن به برجام و اجرای تعهدات هسته‌ای ایران در وین آغاز کرده‌اند که گزارش‌های ضد و نقیضی درباره آن منتشر شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG