لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

خطیب‌زاده: حق عضویت ایران به سازمان ملل به زودی پرداخت می‌شود


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران

ایران در واکنش به هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر تعلیق حق رای آن در صورت عدم پرداخت بدهی خود اعلام کرد که این بدهی را به زودی پرداخت می‌کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز پنج‌شنبه ۱۳ خرداد گفت: «مسیر برداشت مبلغ حق عضویت ایران در سازمان ملل متحد از حساب ایران در بانک کره‌ای و انتقال آن به حساب سازمان ملل در سئول هموار شده است و این پرداخت به زودی انجام خواهد شد.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده بود که ایران و چهار کشور دیگر در صورتی که سهم خود را در بودجه عملیاتی این سازمان پرداخت نکنند، حق رای خود را در مجمع عمومی سازمان ملل از دست می‌دهند.

چهار کشور دیگر جمهوری آفریقای مرکزی، کومرس، سائوتومه و پرنسیپ،و سومالی هستند. بدهی ایران ۱۶ میلیون و ۲۵۱ هزار دلار است که تهران ادعا می‌کند عدم پرداخت آن به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده است.

آقای خطیب‌زاده نیز در اظهارات روز پنج‌شنبه خود گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره در پرداخت حق عضویت خود به سازمان ملل به موقع عمل کرده است‌ و مشکل پیش آمده در سال گذشته به دلیل بلوکه کردن مسیر پرداخت از سوی ایالات متحده بوده است.»

به گفته وی، ایران این مدت مذاکراتی با خزانه‌داری سازمان ملل داشته که در جریان آن پیشنهاد داده است بدهی خود را از محل منابع ایران در کره جنوبی پرداخت کند و در نهایت نیز مقرر شده بود که خزانه‌داری سازمان ملل برای رفع موانع انتقال پول تلاش کند و از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده (اوفک) مجوز بگیرد.

آقای خطیب‌زاده در پایان گفت که «اخیرا این مجوز صادر شده و مسیر برداشت مبلغ حق عضویت از حساب ایران در بانک کره‌ای و انتقال آن به حساب سازمان ملل در سئول هموار شده است.»

کره جنوبی بهمن ماه گذشته مذاکرات با آمریکا برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور جهت پرداخت بدهی تهران به سازمان ملل را تایید کرده و گفته بود که این مذاکرات وارد مرحله نهایی شده است.

برای پرداخت بدهی ایران، باید مبلغی از دارایی‌های جمهوری اسلامی که در بانک‌های کره جنوبی با ارز «وون» نگهداری می‌شود به دلار تبدیل و به آمریکا منتقل شود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG