لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

شورای نگهبان تغییری در نتیجه صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری نداد 


شورای نگهبان با انتشار اطلاعیه‌ای در پاسخ به آیت الله خامنه ای عنوان کرد که «برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است».

این شورا از رسانه‌ها خواسته است که از «گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست» اجتناب کنند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه در یک سخنرانی عمومی با اشاره به رد صلاحیت برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت که «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد» و از «دستگاه‌های مسئول» خواست که «جبران» و «اعاده حیثیت» کنند.

او به اخبار منتشر شده درباره خانواده و فرزند برخی کاندیدا اشاره داشت که احتمالا به اخبار منتشره درباره علی لاریجانی و زندگی فرزند او در آمریکا باز می‌گردد.

علی خامنه‌ای بدون اشاره به جزییات گفت: «گزارش‌های خلافی بود که بعد هم مشخص شد که خلاف است.»

شورای نگهبان در اطلاعیه خود، گزارش های نادرست در مورد برخی داوطلبان و بستگان آنها را به «فضای مجازی و برخی رسانه‌ها» نسبت داده و عنوان کرده است که بررسی صلاحیت‌ها در این شورا محرمانه است و در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته است.

پیش از این صادق آملی لاریجانی،عضو فقهای شورای نگهبان، از دخالت نهادهای امنیتی در ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان به شدت انتقاد کرده و نهادهای امنیتی را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» این شورا متهم کرده بود.

وب‌سایت مثلث‌آنلاین به نقل از حسین جعفرزاده از نزدیکان صادق لاریجانی، برادر علی لاریجانی، نوشته بود که یک عضو حقوقدان شورای نگهبان در جلسه بررسی صلاحیت‌ها، بر تابعیت غیرایرانی دختر علی لاریجانی بر اساس گزارش معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تاکید می‌کرد و علت رد صلاحیت وی نیز این مسئله عنوان شده است.

این گزارش می‌گوید که صادق لاریجانی پس از این جلسه از وزارت اطلاعات دراین‌باره پرس و جو کرده و پاسخ شنیده که این نهاد چنین گزارشی به شورای نگهبان ارسال نکرده‌ است.

علی لاریجانی،‌ مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس از چهره های شاخصی است که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده است.

او ششم خرداد ماه گفت که شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت وی را «جور کرده»، این دلایل را هنوز به وی ارائه نکرده و «مشکل‌شان چیز دیگری» است.

علی مطهری، نماینده مجلس دهم با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که «شورای نگهبان باید جلسه‌ای تشکیل دهد و حداقل آقای لاریجانی را تایید صلاحیت کنند».

به گفته او اگر تصمیمی جز این گرفته شود، «جبران معنی نمی‌دهد»

انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ماه در حالی برگزار خواهد شد که به روال ۴۳ سال گذشته با رد صلاحیت گسترده منتقدان جمهوری اسلامی همراه است.

شورای نگهبان این بار اما نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان از جمله اسحاق جهانگیری معاون رئیس‌ جمهوری، مصطفی تاجزاده معاون سابق وزیر کشور و مسعود پزشکیان، نائب رئیس سابق مجلس را نیز رد صلاحیت کرده است.

در انتخابات این دوره، کاهش مشارکت مردم به نگرانی عمده مسئولان حکومت تبدیل شده است و رهبر جمهوری اسلامی نیز در سخنرانی امروز خود از همه خواست که در انتخابات شرکت کنند.

XS
SM
MD
LG