لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

کشته شدن دو خبرنگار آذربایجانی بر اثر انفجار مین در قره‌باغ


تصویری از خودروی خبرنگاران آذربایجانی پس از انفجار مین
تصویری از خودروی خبرنگاران آذربایجانی پس از انفجار مین

دو خبرنگار و یک کارمند دولت جمهوری آذربایجان بر اثر انفجار مین در جریان سفر به منطقه کَلبَجَر، از مناطق آزاد شده آذربایجان طی درگیری نظامی با ارمنستان، کشته شدند.

جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان روز جمعه ۱۴ خرداد با انتشار توئیتی گفت: «ما از ارمنستان می‌خواهیم نقشه مناطق مین‌گذاری شده را تحویل دولت باکو دهند. هر روز آنها از این اقدام خودداری می‌کنند و جان‌های زیادی از دست می‌رود.»

در جنگی که از ۲۷ سپتامبر تا ۱۰ نوامبر ادامه داشت، مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان از سه دهه پیش توسط ارتش ارمنستان، دوباره به جمهوری آذربایجان بازگشت و کنترل منطقه خان‌کندی در قره‌باغ کوهستانی که اکثریت ساکنان آن ارمنی هستند تا پنج سال به نیروهای حافظ صلح روسیه سپرده شد تا کسانی که سه دهه قبل یا در جنگ اخیر از این مناطق آواره شدند، به سرزمین‌های خود بازگردند.

طی هفته‌های گذشته درگیری‌هایی در مرزهای میان آذربایجان و ارمنستان نیز اتفاق افتاده است. آذربایجان هفته گذشته از بازداشت چندین نظامی ارمنستان به اتهام «نفوذ برای مین‌گذاری در اراضی آزاد شده» خبر داده و عکس‌های آنها را منتشر کرد.

ائلچین شیخلی، رئیس اتحادیه روزنامه‌نگاران آذربایجان نیز روز جمعه گفت اتوبوس حامل خبرنگاران آذربایجانی در کلبجر با مینی منفجر شده که اخیرا کارگذاری شده بود.

وی ارمنستان را متهم به اقدامات «خرابکارانه و تروریستی» در اراضی آزاد شده کرد.

ارمنستان این ادعاها را رد کرده است.

با استفاده از گزارش‌های الجزیره، شبکه اجتماعی توئیتر، و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG