لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به «سیاسی‌کاری» متهم کرد


سفیر ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ساعاتی پس از اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم پاسخ‌گویی تهران به آژانس، این نهاد را به «سیاسی‌کاری» متهم کرد.

کاظم غریب‌آبادی روز دوشنبه ۱۷ خرداد گفت که «مواضع اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از رویکرد یکطرفه دبیرخانه این سازمان در برابر همکاری‌ها با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فی‌مابین است».

وی سپس هشدار داد که اظهارات رافائل گروسی «می‌تواند به مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود».

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ساعاتی قبل از این با ابراز نگرانی درباره عدم پیشرفت بحث‌های مطرح‌شده درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفته بود که تهران با وجود توافق قبلی به «سوالات آژانس پاسخ نداده است».

بر اساس گزارش‌ها، بازررسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهار محل «مشکوک» را در ایران شناسایی کرده‌اند که یک مورد آن در تورقوزآباد، حومه تهران، و یک مورد دیگر نیز در اصفهان است که هر دوی آنها «در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند».

آقای گروسی تاکید کرد که در سه محل از مکان‌های مورد نظر «ذره اورانیوم با منشا انسانی» یافت شده و در یک محل دیگر «ذرات تغییر یافته ایزوتوپی» وجود دارند که ایران به سئوالات دراین‌باره پاسخ نداده است.

کاظم غریب‌آبادی اما گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سخنان آقای گروسی را «غیرمعتبر» و بر پایه «منابع غیرقابل اتکا» دانست که «تمامی ابعاد همکاری ایران و پیشرفت‌های حاصله را منعکس نمی‌کند».

وی در نهایت گفت: «آژانس باید از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد و موضعی شفاف در برابر تهدید هسته‌ای رژیم صهیونیستی اسرائیل و غیرقابل پذیرش بودن بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم اشاعه و مخالفت مداوم آن با قرار دادن تمامی فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای خود تحت پادمان آژانس، اتخاذ نماید.»

این اظهاراتی در حالی بیان شده که ایران و قدرت‌های جهانی درگیر مذاکراتی برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران هستند، امری که در ازای آن تهران نیز باید تعهدات هسته‌ای خود را کامل اجرا کند و به نقض آن پایان دهد.

تاکنون پنج دور مذاکره بین طرفین در وین برگزار شده است تا در این باره توافقی صورت گیرد. به رغم این‌که گفته می‌شود پیشرفت‌هایی در این مذاکرات صورت گرفته است، اما آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که معلوم نیست ایران آماده بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود باشد یا نه.

ظریف: زمان تغییر سیاست آمریکا فرا رسیده است

در پیامی تازه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه تهران به برجام پایبند است، اعلام کرد که زمان تغییر سیاست آمریکا فرا رسیده است.

محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت، هنوز مشخص نیست که جو بایدن رئیس جمهوری و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا آماده دفن کردن سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا و مایک پومپئو وزیر خارجه او هستند یا نه.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ایران آنچه را سیاست «تروریسم اقتصادی» ایالات متحده نامید زیر سؤال برد و در ادامه داد گفت، معلوم نیست بایدن و بلینکن آماده کنار گذاشتن چنین سیاستی به عنوان یک اهرم در مذاکرات باشند.

وی با اشاره به بند ۳۶ توافق هسته‌ای مدعی شد که ایران به برجام پایبند است. او افزود زمان تغییر رویکرد آمریکا فرارسیده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG