لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

تفاوت انتخابات در ایران و جهان! چرا جمهوری اسلامی به نظارت بین‌المللی بر انتخاباتش تن نمی‌دهد؟


لینک مستقیم

از دهم فروردین ۱۳۵۸ که همه پرسی جمهوری اسلامی برگزار شد تاکنون، ۳۷ دوره انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان رهبری و شورای شهر برگزار شده است.

از دهم فروردین ۱۳۵۸ که همه پرسی جمهوری اسلامی برگزار شد تاکنون، ۳۷ دوره انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، خبرگان رهبری و شورای شهر برگزار شده است. انتخاباتی که در ۲۸ خرداد و پس از برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر، به ۳۹ دوره خواهد رسید.
این درحالی است که در تمامی دوره ها، مشروعیت این انتخابات از سوی منتقدان و مخالفان در داخل و خارج از کشور،به طور جدی رد شده است. یکی از انتقادات اصلی، نظارت استصوابی و وجودِ ردِّ صلاحیتهای وسیع بوده و هست. به گونه‌ای که منتقدان، این انتخابات را به‌کلی صوری و نمایشی توصیف و صرفا "رای‌گیری" می خوانند و نه انتخابات.
اما تفاوتهای انتخابات واقعی در جهان امروز با انچه که در جمهوری اسلامی برگزار می‌شود دقیقا چیست؟ آیا در سایر کشورهای جهان نیز نظارت استصوابی وجود دارد؟ و چرا جمهوری اسلامی، به نظارتهای بین المللی بر انتخابات‌اش تن نمی دهد؟ نظارتی که حتی آیت‌الله علی سیستانی هم در عراق خواستار آن شد.
گفتگوی مهرداد قاسمفر با تورج اتابکی استاد روابط بین الملل دانشگاه آمستردام و عضو هیئت نظارتِ انتخاباتِ سازمان "امنیت و همکاری اروپا"، را در همین باره بشنوید
XS
SM
MD
LG