لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

آمریکا شبکه تامین مالی شورشیان حوثی را تحریم کرد


آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ خرداد چندین عضو یک شبکه قاچاق را که می‌گوید میلیون‌ها دلار برای شورشیان حوثی یمن تهیه می‌کند تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «این شبکه قاچاق در همکاری با نيروی قدس سپاه پاسداران از طریق معامله و فروش کالاهای اساسی مثل مواد نفتی محصول ایران، ده‌ها میلیون دلار درآمد دارد و بخش عمده این پول از طریق شبکه پیچیده‌ای از واسطه‌ها، از جمله صرافی‌ها در چندین کشور گوناگون به دست شورشیان حوثی می‌رسد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، در چارچوب این اقدام آمریکا دو شهروند یمنی، دو شهروند سوری، یک شهروند اماراتی، یک شهروند سومالی، یک شهروند هندی و چندین صرافی و موسسه مالی در دوبی، استانبول و صنعا که توسط شورشیان حوثی کنترل می‌شود مورد تحریم قرار می‌گیرند.

طبق قانون تحريم‌های ضد تروريستی آمريکا، اموال و دارايی‌های اين دوازده فرد حقيقی و حقوقی در آمريکا مسدود و معامله شرکت‌ها و شهروندان آمريکايی با آنها ممنوع می‌شود. موسسات مالی غير آمريکايی نيز در صورت معامله با اين افراد ممکن است در فهرست تحريم‌های واشنگتن قرار بگيرند.

وزارت خزانه‌داری آمريکا در بخش ديگری از بيانيه خود گفت بخشی از اين پول برای «فعاليت‌های بی‌ثبات کننده» نيروی قدس در ساير کشورهای منطقه از جمله کمک به حزب الله لبنان هزينه می‌شود.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمريکا، هدايت اين شبکه قاچاق بر عهده يک شهروند يمنی ساکن ايران به نام سيد احمد محمد الجمال است که کالاهايی نظير محصولات نفتی ايران را به مشتريان در کشورهای گوناگون خاورميانه، آسيا و آفريقا می‌فروشد.

آمريکا با آغاز دوران رياست جمهوری جو بايدن اقدامات ديپلماتيک برای رسيدن به توافق بين شورشيان حوثی و دولت يمن به همراه حاميان نظامی اين دولت در رياض را افزايش داد و فرستاده ويژه‌ای برای اين کشور تعيين کرد تا در همکاری با سازمان ملل زمينه برقراری آتش‌بس و کاهش بحران بشری در اين کشور را فراهم کند.

آنتونی بلينکن، وزير خارجه آمريکا روز پنجشنبه باری ديگر از شورشيان حوثی خواست آتش‌بس سراسری را پذيرفته و مذاکره برای پايان دادن به جنگ هفت ساله در يمن را از سر بگيرند. او در بيانيه‌ای گفت: «آمريکا برای پيشبرد اين اهداف به اعمال فشار بر حوثی‌ها از جمله تحريم‌های هدفمند ادامه خواهد داد.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG