لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۴

پوشش همزمان انتخابات ۱۴۰۰؛ سانسور اعدام‌های ۶۷ در گزارش رسانه‌های داخلی از زندگی‌نامه رئیسی

انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران روز جمعه، ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار شد.

  • انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران روز جمعه، ۲۸ خرداد، همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز برگزار شد. همچنین بعضی حوزه‌های انتخاباتی شاهد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بودند.
  • محسن رضایی میرقائد، ابراهیم رئیسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی چهار نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بودند که از این میان آقای رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی به پیروزی رسید.
  • به گفته وزیر کشور ایران در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد یک میلیون و ۳۹۲ هزار نفر رای اولی محسوب می‌شدند.
  • در حالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد که گروه‌های سیاسی در داخل و خارج از ایران خواستار تحریم «فعال و هدفمند» این انتخابات شده بودند.
۱۱:۴۴ ۳۰.۳.۱۴۰۰

در گزارش‌هایی که برخی رسانه‌های داخل ایران درباره ابراهیم رئيسی منتشر کرده‌اند، پرونده اعدام‌های سال ۶۷ از زندگی‌نامه رئيس جمهور آینده ایران سانسور و حذف شده است.

در دو گزارش مفصل از زندگی شخصی و سیاسی ابراهیم رئيسی که در خبرگزاری فارس و ایسنا منتشر شده است، هیچ اشاره‌ای به ماجرای اعدام‌های تابستان سال ۶۷ نشده است.

خبرگزاری فارس در بخشی از گزارش خود نوشته است که ابراهیم رئيسی سال ۶۷ «به دلیل قاطعیت و اشراف حقوقی، دوبار به صورت مستقیم» از روح‌الله خمینی حکم گرفت ولی توضیح نداده است که این احکام چه بوده است.

ابراهیم رئیسی در جریان اعدام دسته‌جمعی «هزاران» زندانی سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷، معاون دادستان تهران و یکی از اعضای هیئت مشهور به «هیئت مرگ» بود که تصمیم‌گیری دربارهٔ اعدام زندانیان به آن واگذار شده بود.

حسینعلی منتظری، قائم مقام وقت روح الله خمینی، در دیدار با اعضای این هیئت، آن اعدام‌ها را «بزرگ‌ترین جنایت در تاریخ جمهوری اسلامی» توصیف کرد و گفت در تاریخ از اعضای این هیئت به عنوان «جنایتکار» نام خواهند برد.

ابراهیم رئيسی سال ۹۷ در یک نشست دانشجویی درباره این اعدام‌ها گفت: «برخورد امام در جریان نفاق، برای همیشه کشور را از لوث منافقین پاک کرد».

منظور او از «منافقین» گروه مجاهدین خلق است که بخش مهمی از اعدام‌های سال ۶۷ مربوط به اعضای این گروه می‌شود.

۰۹:۵۹ ۳۰.۳.۱۴۰۰

وزارت خارجه ایران می‌گوید رابرت مک ایر، سفیر بریتانیا در تهران، را در «اعتراض به بروز مشکلاتی برای رای دهندگان ایرانی» احضار کرده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اعلام این خبر گفته است علاوه بر بحث مشکلات رای‌دهندگان، ایران به نحوه پوشش خبری دو شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال که در لندن مستقر هستند، نیز اعتراض کرده است.

او مخالفان شرکت در انتخابات در جلوی مراکز رای‌گیری را «آشوبگر» خوانده و رسانه‌ها را متهم به «اخلال در روند انتخابات» کرده است.

در جریان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در برخی حوزه‌های انتخابیه در خارج از ایران، مخالفان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری جلوی مراکز رای‌گیری تجمع کرده‌ و به رای دهندگان اعتراض کردند.

حامیان تحریم انتخابات، هدف از این کار را ایجاد شرمساری برای رای‌دهندگان و حامیان جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند.

۰۶:۳۵ ۳۰.۳.۱۴۰۰

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری ایران، ابراهیم رئیسی را «قصاب تهران» و یک «افراطی» خواند که مسئول قتل هزاران ایرانی است.

یائیر لاپید در توئیتی نوشته است، ابراهیم رئیسی به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای حکومت ایران و کارزار جهانی تروریسم جمهوری اسلامی متعهد است.

وزیر امور خارجه اسرائیل اضافه کرده است٬ انتخاب ابراهیم رئیسی می‌بایست عزم جدیدی را برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران به دنبال داشته باشد و به «جاه‌طلبی‌های مخرب منطقه‌ای» جمهوری اسلامی پایان دهد.

۰۰:۵۳ ۳۰.۳.۱۴۰۰

هشدار اسرائیل به جامعه جهانی در پی پیروزی ابراهیم رئیسی

اسرائیل به دنبال اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران هشدار داد جامعه جهانی باید با انتخاب وی نگران باشند، چرا که او «متعهد به برنامه هسته‌ای نظامی» کشور است.

لیور هیات سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل روز شنبه ۲۹ خرداد با انتشار توئیتی گفت: «ایران افراطی‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ خود را انتخاب کرده است. رئیسی به برنامه هسته‌ای نظامی ایران که به سرعت پیشرفت می‌کند، متعهد است.»

وی در ادامه از ابراهیم رئیسی به عنوان «قصاب تهران» نام برد و گفت که جامعه جهانی او را به خاطر «نقش مستقیم وی در اعدام فراقضایی بیش از ۳۰ هزار نفر​» محکوم کرده است.

اشاره وزیر خارجه اسرائیل به اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ است. آمار دقیقی از قربانیان این رویداد موجود نیست. در حالی که سازمان مجاهدین خلق شمار اعدام‌شدگان را بیش از ۳۰ هزار نفر عنوان کرده، آیت‌الله منتظری، قائم مقام وقت رهبری، در کتاب خاطرات خود نوشته طبق گزارش‌هایی که به او داده‌اند حدود ۲۸۰۰ یا ۳۸۰۰ نفر را اعدام کرده‌اند.

۲۱:۴۱ ۲۹.۳.۱۴۰۰

پیام تبریک حماس، جهاد اسلامی و حزب الله به ابراهیم رئیسی

حازم قاسم سخنگوی حماس در نوار غزه با تبریک پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، آن را «موفقیت روند دموکراتیک» نامیده است.

وی با آرزوی پیشرفت و موفقیت برای ایران، جمهوری اسلامی را «حامی همیشگی، واقعی و اساسی» جنبش و مقاومت فلسطین عنوان کرده است.

همزمان یوسف الحساینه عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی، دیگر گروه نظامی در غزه نیز با انتشار بیانیه‌ای گفته است «بار دیگر مردم ایران بر تعهد خود به راه انقلاب و رژیم آن تاکید کردند».

وی به خاطر «این دستاورد بزرگ» جمهوری اسلامی و مردم ایران را تبریک گفت.

همچنین صفحه توئیتر سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان با انتشار چندین تصویر از دیدار وی با رئیسی، نوشته است «سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ» (سلام بر ابراهیم) که آیه ۱۰۹ سوره الصافات در قرآن است.

بر اساس گزارش وزارت کشور ایران، در این انتخابات تنها ۴۸.۸ درصدواجدین شرایط شرکت کرده‌اند که پایین‌ترین میزان مشارکت در تمام انتخابات ریاست جمهوری ایران از آغاز حیات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

۲۰:۰۷ ۲۹.۳.۱۴۰۰

وزیر کشور عصر شنبه ۲۹ خرداد ابراهیم رئیسی را با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأی را به‌طور رسمی پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. بر این اساس، میزان مشارکت در رأی‌گیری روز جمعه ۴۸.۸ درصد برآورد شده که پایین‌ترین میزان در حیات جمهوری اسلامی است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری با رسانه‌ها تصریح کرد که ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط شرکت در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری بودند و از این میان، ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در رأی‌گیری مشارکت کردند.

بنابر اعلام وزیر کشور، محسن رضایی میرقائد ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رأی کسب کرده و عبدالناصر همتی ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و۲۰۱ رأی بدست آورده است.

آرای باطله اما ۳۷۲۶۸۷۰ رأی را شامل می‌شود که از آرای محسن رضایی و ناصر همتی بیشتر است.

آقای رحمانی فضلی در پایان افزود که امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز ۹۹۹۷۱۸ رأی کسب کرده است.

با این همه، آمار اعلام‌شده در مورد مشارکت یا درصد اختصاص آرا به نامزدها، به این دلیل که انتخابات تحت نظارت شورای نگهبان و بدون مشارکت و نظارت نهادهای مستقل برگزار می‌شود، به طور مستقل قابل راستی‌آزمایی نیست.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ماه در شرایطی برگزار شد که در طول ماه‌های گذشته و به‌ویژه در چند هفته اخیر، برخی احزاب و نهادها و نیز مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ایران در بیانیه‌های مختلف خواستار تحریم مشارکت در انتخابات شده بودند.

کاهش بی‌اعتمادی به صندوق‌های رأی و حکومت جمهوری اسلامی، گسترش فقر و نارضایتی گسترده مردم از وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، تداوم برخوردهای امنیتی، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی به ویژه در آبان ۹۸، پنهان‌کاری درباره سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه، سوءمدیریت همه‌گیری کرونا و رد صلاحیت گسترده نامزدها از جمله دلایلی است که برای کاهش اقبال مردم و دفاع از تحریم انتخابات مطرح شده است.

۱۹:۳۴ ۲۹.۳.۱۴۰۰

‎تبریک رهبران چهار کشور همسایه ایران به رئیسی

رهبران چهار کشور همسایه ایران پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک گفتند.

به گزارش سایت ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور کشور روز شنبه ۲۹ خرداد با تبریک آقای رئیسی گفت امیدوار است نتایج انتخابات مایه خیر و برکت مردم ایران و توسعه روابط دو کشور باشد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز با انتشار توئیتی با تریک به آقای رئیسی گفته است: «منتظر همکاری با سیزدهمین رئیس‌جمهور ایران برای محکم‌تر کردن روابط دوستانه، صلح منطقه، پیشرفت و موفقیت هستیم.»

همچنین الهام علی‌یف رئیس‌جمهور آذربایجان با ارسال پیام تبریک به رئیسی گفته است روابط با تهران برای باکو بسیار مهم است و اظهار امیدواری کرده است که این روابط در سایه احترام متقابل توسعه یابد.

خبرگزاری رسمی عراق نیز گزارش داده است که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور طی تماسی تلفنی با رئیسی، پیروزی وی را تبریک گفته است.‎

بر اساس این گزارش، آقای الکاظمی خواستار تقویت روابط دوجانبه، خصوصا در مسائل امنیتی و اقتصادی شده است.

اولین رهبر خارجی که پیروزی رئیسی را تبریک گفت، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود و سپس بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به او پیوست.

۱۸:۳۰ ۲۹.۳.۱۴۰۰

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، روز شنبه ۲۹ خرداد انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری ایران را تبریک گفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اسد در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرده است که با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید ایران روابط میان دو کشور تقویت شود.

بشار اسد به‌تازگی توانست در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که پنجم خرداد امسال برگزار شد، با کسب بیش از «۹۵ درصد آرا» بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، انتخاباتی که گروه‌های مدافع حقوق بشر و بسیاری کشورهای جهان آن را «ناعادلانه» و «از پیش تعیین‌شده» دانسته‌اند.

۱۶:۴۸ ۲۹.۳.۱۴۰۰

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز شنبه به ابراهیم رئیسی به عنوان پیروز انتخابات تبریک گفت.

این خبر به نقل از سفارت روسیه در تهران منتشر شده است.

آقای پوتین همچنین برای «توسعه بیشتر همکاری‌های سازنده دوجانبه» ابراز امیدواری کرده است.

وزارت کشور ایران هنوز رسما ابراهیم رئیسی را به عنوان پیروز معرفی نکرده است.

۱۵:۵۶ ۲۹.۳.۱۴۰۰

معاون پلیس فتا می‌گوید که سه نفر به دلیل «اقدام سازمان‌یافته و کاملا هماهنگ جهت تخریب چهره برخی کاندیداها و ایجاد شک و شبهه در برگزاری صحیح انتخابات» بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، رامین پاشایی روز شنبه، ۲۹ خرداد، گفت که بازداشت این افراد به دنبال «رصد فضای مجازی» و «دریافت شکوائیه‌های قضائی از سوی چند کاندیدای میان‌دوره‌ای مجلس و انتخابات شوراهای شهر و روستا» انجام شده است.

آقای پاشایی بدون اشاره به هویت این بازداشت‌شدگان گفت: «این افراد اقدام به انتشار مطالب خلاف واقع، شایعه علیه کاندیداها و خانواده‌هایشان، همچنین انتشار تصاویر شخصی و کاملا خصوصی و تقطیع تصاویر آن‌ها کرده‌اند.»

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، در روزهای گذشته ده‌ها نفر در شهرهای مختلف ایران به دلیل «تخلفات انتخاباتی» بازداشت شده‌اند.‎

بیشتر

XS
SM
MD
LG