لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

لاریجانی: شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت اینجانب را به صورت عمومی اعلام کند


علی لاریجانی هنگام ثبت نام در وزارت کشور
علی لاریجانی هنگام ثبت نام در وزارت کشور

علی لاریجانی، از رد صلاحیت‌شدگان انتخابات ۱۴۰۰، روز شنبه در بیانیه‌ای رسما از شورای نگهبان خواست که دلایل رد صلاحیت او را «بدون هر گونه پرده‌پوشی به صورت رسمی و عمومی اعلام فرمایند».

آقای لاریجانی،‌ مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس، از چهره های شاخصی است که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به دست شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.

او روز ششم خردادماه گفت که شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت وی را «جور کرده»، این دلایل را هنوز به وی ارائه نکرده و «مشکل‌شان چیز دیگری» است.

علی لاریجانی روز شنبه، ۲۲ خردادماه، در توییتی خبر داد که قرار است بیانیه‌ای منتشر کند و در این توییت از هشتگ «جبران» استفاده کرد.

اشاره این هشتگ به اظهار نظر رهبر جمهوری اسلامی است که روز ۱۴ خردادماه رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به رد صلاحیت بعضی نامزدها گفت «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد» و از «دستگاه‌های مسئول» خواست که «جبران» و «اعاده حیثیت» کنند.

او به اخباری درباره خانواده و فرزند یک نامزد اشاره داشت که مشخص شد مقصود علی لاریجانی و اقامت فرزند او در آمریکا بوده است.

با این حال شورای نگهبان در واکنش به این موضع‌گیری رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که «برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است». این شورا اما در نظر نهایی خود تغییری نداد.

حال علی لاریجانی در پاسخی دیرهنگام به آن شورا در بیانیه جدید خود نوشته است: «با توجه به اثبات کذب بودن گزارش‌های داده‌شده به آن شورا در رابطه با من و خانواده‌ام... کلیه دلایل عدم احراز صلاحیت اینجانب را بدون هر گونه پرده‌پوشی اعلام فرمایند.»

شورای نگهبان در اطلاعیه خود، گزارش‌های «نادرست» در مورد برخی از داوطلبان و بستگان آنها را به «فضای مجازی و برخی رسانه‌ها» نسبت داده و عنوان کرده بود که بررسی صلاحیت‌ها در این شورا محرمانه است و در بررسی‌ها مجموعه‌ای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مشخص نیست که چه عاملی باعث شده است علی لاریجانی تنها شش روز پیش از برگزاری انتخابات چنین بیانیه‌ای صادر کند.

پیش از این صادق آملی لاریجانی، عضو فقهای شورای نگهبان و برادر علی، از دخالت نهادهای امنیتی در رد صلاحیت‌ گسترده در شورای نگهبان به شدت انتقاد کرده و نهادهای امنیتی را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» این شورا متهم کرده بود.

انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۸ خردادماه در حالی برگزار خواهد شد که به روال ۴۳ سال گذشته با رد صلاحیت گسترده منتقدان جمهوری اسلامی همراه بوده است.

شورای نگهبان این بار اما نامزدهای اصلی اصلاح‌طلبان از جمله اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌ جمهوری، مصطفی تاجزاده معاون سابق وزیر کشور و مسعود پزشکیان، نائب رئیس سابق مجلس را نیز رد صلاحیت کرده است.

XS
SM
MD
LG