لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

ایران اظهارات رییس پیشین موساد را «تهدید آشکار دانشمندان هسته‌ای ایران به مرگ» دانست


یوسی کوهن رئیس پیشین موساد
یوسی کوهن رئیس پیشین موساد

هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین اظهارات اخیر یوسی کوهن، رییس پیشین موساد اسرائیل، را «تهدید آشکار دانشمندان هسته‌ای ایران به مرگ» دانست و آن را قاطعانه محکوم کرد.

شاهرخ ناظمی، معاون هیات نمایندگی ایران در وین، روز شنبه، ۲۲ خرداد، اظهار داشت که اسرائیل «از یک دهه پیش اقدام به خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران کرده» و «این بی‌قانونی به جایی رسیده که حال یک مقام پیشین این رژیم، بی‌شرمانه و آشکار، دانشمندان هسته‌ای ایران را به مرگ تهدید می‌کند».

آقای ناظمی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود: «این جنون را نباید تحمل کرد».

یوسی کوهن که به مدت پنج سال و نیم و تا حدود ۱۰ روز پیش رییس سازمان جاسوسی اسرائیل بود، در نخستین مصاحبه علنی خود فاش کرد که اسرائیل از سال‌های دور افزون بر آن‌که وارد کردن ضربات کاری به برنامه هسته‌ای ایران را در دستور کار قرار داده، بلکه از راه‌های مختلف تلاش کرده تا با دانشمندان اتمی ایران تماس بگیرد و آنها را به دور شدن از فعالیت در برنامه اتمی ایران وادار کند.

یوسی کوهن به یک برنامه مستند در شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت موساد در این تماس‌ها به دانشمندان هسته‌ای ایران می‌گوید که برای حفظ جان خود بهتر است به اندرز موساد گوش کنند.

ایلانا دایان، خبرنگار کارکشته و مجری برنامه یادشده، که یوسی کوهن برنامه پربیینده و معتبر او را برای انجام اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود برگزیده بود، به رییس پیشین موساد گفت: «یعنی شما به دانشمندان اتمی ایران پیشنهاد می‌دهید که بروند و معلم پیانو بشوند؟»

یوسی کوهن پاسخ داد، به آنها گفته‌ایم که به انتخابشان برای دور شدن از برنامه اتمی ایران، کمک خواهیم کرد و علاوه بر آن، آنها سرنوشت دوست خود را می‌بینند.

اشاره وی ظاهرا به ترور محسن فخری‌زاده، ملقب به «پدر برنامه اتمی ایران» و شمار دیگری از دانشمندان برنامه اتمی ایران است که کشته شدن آنها به موساد نسبت داده شد. اما از سوی دیگر این گفته ممکن است به تهدید جانی آشکار علیه دانشمندان مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران تعبیر شود.

سایر اظهارات یوسی کوهن در خصوص نحوه اقدامات موساد در ارتباط با ایران، اگر درست باشد، از دست کاملا باز موساد در تحقق اهداف و برنامه‌هایش در ساختار امنیتی، هسته‌ای و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران نشان دارد.

نهادهای متعدد مسئول امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سخنان رییس پیشین موساد سکوت کرده‌اند.

اما محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری پیشین ایران، روز جمعه در واکنش به آن اذعان کرد که سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران نه تنها در مراقبت از مهم‌ترین اسناد هسته‌ای، فضایی و رازهای امنیتی کشور شکست خورده‌اند بلکه مسئول میز مقابله با اسرائیل در وزارت اطلاعات ایران، خود «جاسوس اسرائیل از آب درآمده است».

تا پیش از این، گزارش‌های مربوط به دست داشتن اسرائیل در حملات متعدد به برنامه هسته‌ای ایران، از جمله انفجارهای روز ۱۲ تیر پارسال و ۲۲ فروردین امسال در سایت نطنز، رخنه دادن ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت به سایت‌های اتمی ایران، و ترور شماری از دانشمندان و افراد مرتبط با هسته‌ای ایران، تنها از سوی برخی رسانه‌ها افشا شده بود.
اما یوسی کوهن، اولین رییس تاریخ موساد است که با صراحت برخی از اقدامات این سازمان را در قبال ایران و منطقه تایید می‌کند.

تامیر پاردو، کسی که مدتی پیش از یوسی کوهن، رییس موساد بوده، به تازگی گفته بود «وقتی دشمن را شکست می‌دهید نیاز نیست که او را تحقیر هم بکنید». آقای پاردو در میان شمار معدودی از مقامات اسرائیلی است که ظاهرا شهامت ابراز مخالفت آشکار با رویه یوسی کوهن را داشته است.

معلوم نیست که داوید بارنیا، معاون یوسی کوهن، که از ۱۰ روز پیش و به دنبال بازنشسته شدن کوهن از ریاست موساد جایگزین رییس قبلی خود شده، به راه و روش او وفادار خواهد بود یا به رویکرد مخفی و به دور از جنجال روسای پیشین موساد بازخواهد گشت.

در برنامه تلویزیونی شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل همچنین جزییاتی از زندگی خصوصی و سابقه یوسی کوهن منتشر شد که تا حال کمتر کسی از آن آگاه بوده است. وی در این برنامه برای اولین بار آشکارا تایید کرد که سودای نخست وزیری در سر دارد اما «نه در حال حاضر» و منتظر است که «زمان حرف خود را بزند».‎

XS
SM
MD
LG