لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۶

اتحادیه اروپا: انتظار توافق در دور جدید مذاکرات هسته‌ای 


انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا
انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا

ششمین دور مذاکرات هسته‌ای روز شنبه ۲۰ خرداد در وین آغاز شد و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست‌های هسته‌ای را بر عهده دارد گفته است انتظار می‌رود در این دور از مذاکرات «توافق حاصل شود».

اتحادیه اروپا این مذاکرات را «فشرده» اعلام کرد و آلمان خواستار شتاب‌گیری روند گفت‌وگوها شده است.

با اینحال، خبرگزاری رویترز گزارش داده برخی از کشورهای عضو برجام و آمریکا می‌گویند هنوز «مسائل سخت زیادی» وجود دارد که باید حل شود.

این مذاکرات میان ایران و اعضای برجام شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و همچنین اتحادیه اروپا انجام می‌شود و نماینده آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در آن حضور دارد. ایران اعلام کرده که آماده مذاکرات رو در رو با آمریکا نیست.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز همزمان با شروع مذاکرات روز شنبه اعلام کرد «پیشرفت در مذاکرات وجود دارد و گفت‌وگوها فشرده است، اما هنوز مسائلی وجود دارد که حل نشده؛ از جمله اینکه چگونه قدمهای اجرای توافق برداشته شود».

وی اظهار داشت، اتحادیه اروپا همزمان با اعضای برجام در حال مذاکره با آمریکا است و در نشست کنونی روش‌های نزدیک شدن به توافق نهایی در چند روز آینده بررسی خواهد شد.

مذاکرات کنونی به منظور لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای انجام می‌شود، اما هنوز معلوم نیست کدام طرف قدم اول را برخواهد داشت و آیا این پروسه مرحله به مرحله خواهد بود یا نه.

ایران می‌گوید باید همه تحریمها یکجا برداشته شود و بعد از راست‌آزمایی به تعهدات هسته‌ای باز خواهد گشت. آمریکا نیز به دفعات گفته است هنوز مطمئن نیست آیا ایران آمادگی بازگشت به تعهدات هسته‌ای را دارد یا نه.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان می‌گوید «بازی با زمان به نفع هیچ کسی نیست و باید همه طرفین انعطاف‌پذیر و عملگرا باشند».

نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای نیز گفته است مساله اصلی، لغو تحریم‌های آمریکا است و ایالات متحده باید سریع تصمیم به لغو تحریمها بگیرد.

در این میان، در آستانه آغاز ششمین دور مذاکرات هسته‌ای نماینده‌های ایران و آمریکا انتقاداتی علیه همدیگر ایراد کرده‌اند.

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران که ریاست هیات آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای را بر عهده دارد، روز شنبه با انتشار توئیتی از «مرگ ساسان نیک‌نفس، ۳۶ ساله و پدر دو فرزند» اظهار تاسف کرد و محاکمه وی را «غیرعادلانه» توصیف کرد. وی گفت حقوق بشر باید مراعات شود.

عباس عراقچی نماینده ایران در مذاکرات هسته‌ای نیز در پاسخ به آقای مالی با انتشار توئیتی گفته است «ترامپ رفته است، اما تحریم‌های جنایت‌بار و غیرقانونی دولت وی هنوز هم به قوت خود باقی‌ مانده و لازم نیست آمریکا در حالی که به رنج‌های ۸۲ میلیون ایرانی بی‌اعتنا هست، اشک تمساح بریزد».

وی گفت «تروریسم اقتصادی» در میانه همه‌گیری کرونا «جنایت علیه بشریت» است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ‌ان‌بی‌سی نیوز، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG