لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

کارنامه تیرماه ۱۴۰۰

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در تیرماه ۱۴۰۰ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۰:۱۱ ۲۰.۴.۱۴۰۰

اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی ایران وارد چهارمین هفته شد

اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای نفت، گاز و پتروشیمی ایران روز یکشنبه وارد چهارمین هفته شد.

این اعتصاب روز ۲۹ خرداد آغاز شد و بر اساس گزارش‌ها، تاکنون کارگران بیش از ۱۰۰ شرکت در ۱۲ استان، در اعتراض به شرایط معیشتی و نیز تحقق مطالبات خود دست از کار کشیده‌اند.

کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای خواستار افزایش دستمزدها و مدت مرخصی، حذف شرکت‌های پیمانکاری، ‌بازگشت به کار کارگران اخراجی، رعایت استانداردهای بهداشتی در محیط‌های کار، خوابگاه‌ها و سرویس‌های بهداشتی،‌ بهبود اصول ایمنی کار و به رسمیت شناخته شدن حق تشکل‌یابی و تجمع هستند.

این اعتصاب تاکنون از حمایت‌های گسترده داخلی و بین‌المللی برخوردار شده است.

در این ارتباط، ‌ده‌ها سندیکا، اتحادیه، فدراسیون و کنفدراسیون در کشورهای مختلف جهان از اعتصاب و مطالبات کارگران حمایت کرده‌اند.

۲۰:۱۲ ۲۰.۴.۱۴۰۰

نشست بررسی مطالبات کارگران اعتصابی نفت، گاز و پتروشیمی در وزارت کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز یکشنبه از برگزاری نشستی برای بررسی مطالبات کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در این وزارت‌خانه خبر داد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت در این نشست، بر ارتقای سطح ایمنی و خدمات رفاهی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، برخورداری کارگران از استراحت و مرخصی و ایجاد تشکل‌های کارگران بر اساس قانون و عرف جاری در منطقه تاکید شد.

او همچنین بر ضرورت مذاکرات نمایندگان کارگران و کارفرمایان تاکید کرد و افزود: قرار شد نشست مشترک نمایندگان دولت کارگر و کارفرما در عسلویه یا مرکز استان‌های بوشهر و خوزستان برای تفاهم و هماهنگی بیشتر و کاهش اختلاف نظرها برگزار شود.

هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای از جمله خواستار افزایش دستمزدها و مدت مرخصی، حذف شرکت‌های پیمانکاری، بازگشت به کار کارگران اخراجی در روزهای اعتصاب، افزایش استانداردهای ایمنی و بهداشتی در محیط کار و استراحتگاه‌ها و برخورداری از حق تشکل‌یابی و تجمع هستند. تاکنون سه هفته از این اعتصاب گذشته است.

۰۰:۳۰ ۲۳.۴.۱۴۰۰

اعتصاب و تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه اعتصاب و در مقابل مدیریت شرکت تجمع کردند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه به پرداخت نشدن دستمزدهای خود از اردیبهشت ماه تاکنون،‌ روشن نشدن وضعیت شرکت پس از خلع ید از مالک خصوصی و نیز جلوگیری از بازگشت به کار همکاران اخراجی‌شان، اعتراض دارند.

علاوه بر این، اعتراض و تجمع کارگران بخش دفع‌آفات شرکت نیشکر هفت‌تپه روز سه شنبه، ۱۸ روزه شد.

بیش از ۱۶۰ کارگر دفع‌آفات از جمله خواستار پرداخت دستمزد‌های معوقه و تمدید قراردادهای کار هستند.

۰۰:۳۲ ۲۳.۴.۱۴۰۰

حمایت بیش از ۵۰۰ تن از دانشجویان از اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای

بیش از ۵۰۰ تن از دانشجویان در ایران با امضای بیانیه‌ای، حمایت خود را از اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اعلام کردند.

کارگران از ۲۳ روز قبل برای تحقق مطالبات خود اعتصاب کرده‌اند. این اعتصاب در ۱۰۵ شرکت و در دست‌کم ۱۲ استان ایران در جریان است.

به گزارش کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور، این بیانیه خواستار مهار گسترش خصوصی‌سازی‌ها و پیمانکاری‌ها، حق داشتن تشکل مستقل کارگری، افزایش دستمزدها، پرداخت به‌موقع دستمزدها، بهبود شرایط اصول ایمنی کار و رعیت معیارهای بهداشتی برای کارگران است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه مناسبات ناعادلانه، اعتراض بخش وسیعی از جامعه را به‌دنبال داشته، آمده است که نفوذ خصوصی‌سازی و به حراج گذاشتن منابع و نیروی کار مردم از سوی جمهوری اسلامی، ضربات جبران‌ناپذیری به بخش‌های گوناگون جامعه و به کارگران زده است.

در روزهای اخیر، حمایت‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران از اعتصاب کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای انجام شده است.

۰۰:۵۲ ۲۶.۴.۱۴۰۰

حمایت حدود ۴۰ تن از نویسندگان، شاعران و اعضای کانون نویسندگان ایران از اعتصاب هزاران کارگر

حدود ۴۰ تن از نویسندگان، شاعران، کنشگران مستقل فرهنگی و اعضای کانون نویسندگان ایران در بیانیه ای از اعتصاب هزاران کارگر پیمانکاری و پروژه‌ای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی حمایت کردند.

این اعتصاب که از روز ۲۹ خرداد آغاز شد، در حال حاضر، دستکم ۱۱۴ شرکت در ۱۲ استان ایران را در برگرفته است. کارگران از جمله خواستار افزایش دستمزد و مدت مرخصی، حذف شرکت‌های پیمانکاری و بهبود معیارهای اصول ایمنی کار و بهداشت هستند.

امضاکنندگان بیانیه با اشاره به آنچه افزایش روز افزون مشکلات اقتصادی، تنگناهای معیشتی، بیکاری و اخراج‌ها، تاخت و تاز بخش خصوصی نامیدند، نوشتند که این مسایل، اعتصاب کارگران را فراهم آورده است.

از جمله امضاکنندگان بیانیه، علیرضا آبیز، اکبر آزاد، سعید اسکندری، نرگس الیکایی، علی باباچاهی، علیرضا بهنام، بنفشه حجازی، سروش مظفر مقدم و داریوش معمار هستند.

XS
SM
MD
LG