لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

جدال لفظی چین و کانادا در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل


نمایی از محل اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل (عکس از آرشیو)
نمایی از محل اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل (عکس از آرشیو)

کانادا و ۴۰ کشور دیگر روز سه شنبه اول تیر در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل از پکن خواستند به ناظران مستقل و بین المللی اجازه دهد که هر چه سریع تر و «بدون هیچ محدودیتی» از ایالت سین کیانگ بازرسی کنند. در مقابل نماینده چین از کانادا خواست «نقص حقوق بشر کشور خود» را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ جدال لفظی روز سه شنبه چین و کانادا تداوم کشمکش‌های غرب با چین در زمینه حقوق بشر است. کشورهای غربی و به خصوص آمریکا در سال‌های اخیر روی عملکرد چین در هنگ کنگ و رفتار با مسلمانان ساکن ایالت سین کیانگ متمرکز شده و چین در برابر هر گونه انتقادی در این زمینه واکنش تندی نشان می دهد.

نماینده چین با اشاره به کشف باقیمانده اجساد بیش از ۲۰۰ کودک بومی در یک مدرسه شبانه روزی وابسته به کلیسای کاتولیک در کانادا که اخیراً خبرساز شده، کانادا را به بدرفتاری با ساکنان بومی آن کشور متهم کرد. او خواستار انجام «تحقیقات کامل و بی‌طرفانه» در نحوه رفتار با بومیان، نژادپرستی و بیگانه ستیزی در کانادا شد.

او افزود:«ما از کانادا می خواهیم که نقض حقوق بشر را بلادرنگ متوقف کند. نهادهای مسئول در سازمان ملل باید وضعیت حقوق بشر در کانادا را بررسی کنند. علاوه بر این، کانادا همواره از موضوع حقوق بشر به عنوان ابزاری برای پیشبرد مقاصد سیاسی خود بهره برداری کرده است.»

از سوی دیگر، کانادا بیانیه‌ای را که مورد حمایت ۴۱ کشور عمدتاً غربی است ارائه داد که در آن نگرانی‌های مربوط به نقض حقوق بشر در چین، از جمله احداث بازداشتگاه و اردوگاههای کار اجباری برای مسلمانان اهل ایالت سین کیانگ منعکس شده است.

نماینده کانادا در بخشی از سخنانش در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت:«ما از چین می خواهیم که به ناظران مستقل و بین المللی از جمله میشل باشله، کمیسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل، اجازه دهد که هر چه سریعتر و بدون هیچ محدودیتی از ایالت سین کیانگ بازرسی کنند.»

دفتر خانم باشله از زمان انتصاب او به این مقام در سال ۲۰۱۸ تلاش کرده زمینه سفر او به ایالت سین کیانگ را فراهم کند. او روز دوشنبه در سخنرانی افتتاحیه اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل باری دیگر این درخواست را مطرح و ابراز امیدواری کرد که سفرش به سین کیانگ در سال جاری انجام شود.

نماینده کانادا در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت که گزارش‌های معتبر نشان می دهند که بیش از یک میلیون نفر به طور غیرقانونی در ایالت سین کیانگ بازداشت شده و بسیاری از آنها در اردوگاه‌های کار و بازداشتگاهها مورد آزار، شکنجه و بدرفتاری قرار می گیرند.

او افزود که مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌های مذهبی و قومی علاوه بر کنترل شدید از سوی نهادهای انتظامی چین با محدودیت‌های فرهنگی گسترده‌ای روبرو هستند.

حکومت چین همواره تاکید کرده که این اردوگاهها مراکز بازپروری و آموزش‌های حرفه‌ای هستند و هدف از اعزام مسلمانان به این مراکز مقابله با گسترش اسلام افراطی و تروریسم است.

بیانیه پیشنهادی چین در مورد «نقص حقوق بشر در کانادا» از سوی چندين کشور دیگر از جمله روسیه، بلاروس، سوریه، ایران و کره شمالی مورد حمایت قرار گرفت.

نماینده کانادا در بخش دیگری از سخنرانی خود افزود:«ما اذعان می کنیم که حکومت کانادا در گذشته حقوق مردمان بومی را نقض کرده است. می دانیم که جامعه جهانی خواستار پایبندی کامل کانادا به موازین حقوق بشر است و توقع خود ما نیز کمتر از این نیست.»

با استفاده از آسوشیتدپرس، ش.ر
XS
SM
MD
LG