لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

ادعای مرکز آمار مبنی بر رشد اقتصادی نزدیک به ۷ درصد در زمستان ۹۹


مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش فصلی خود مدعی شد که نرخ رشد اقتصادی در زمستان ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل آن حدود ۶.۸ درصد بوده است.

جزئیات آمارهای این نهاد رسمی نشان می‌دهد که بخش معدن و استخراج نفت و گاز در زمستان پارسال نسبت به دور مشابه سال ۹۸ «یک سوم» رشد داشته است.

ارقام ذکر شده در محاسبات مرکز آمار بر اساس قیمت ثابت سال ۹۰ محاسبه شده تا تورم افسارگسیخته کشور بر برآورد رشد واقعی ارزش محصولات تولید شده و خدمات انجام شده تاثیری نداشته باشد.‎

از این ارقام برمی‌آید در زمستان پارسال ارزش بخش استخراج نفت و گاز حدود ۲۷.۶ تریلیون تومان بوده است که با اختلاف اندکی به سطح زمستان سال ۹۷ رسیده است.

اما آمارهای شرکتهای ردیابی نفتکش‌ها، از جمله شرکت اطلاعات کالا «کپلر»، نشان می‌دهد که ایران در زمستان ۹۷ چهار برابر زمستان پارسال صادرات نفت خام داشت و قیمت نفت خام نیز حدود ۳۰ درصد بیشتر از زمستان پارسال بود.

مرکز آمار توضیح نداده چطور ممکن است در چنین شرایطی ارزش بخش استخراج نفت و گاز در زمستان پارسال به سطح زمستان ۹۷ برسد.

همچنین جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد ارزش تولیدات بخش کشاورزی کشور در زمستان پارسال نسبت به فصل مشابه سال ۹۹ حدود ۵.۴ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که گزارش اخیر خود مرکز آمار و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد در زمستان پارسال، نسبت به زمستان سال ۹۸ بیش از یک میلیون نفر در کشور کار خود را از دست داده‌اند که یک چهارم آنها در بخش کشاورزی فعال بودند.

همچنین در زمستان سال گذشته نسبت به زمستان ۹۸ حدود ۷۵۰ هزار نفر در بخش خدمات شغل خود را از دست داده‌اند؛ اما گزارش مرکز آمار مدعی است که در این فصل تولید ناخالص داخلی بخش خدمات نسبت به فصل مشابه سال ۹۸ حدود ۲.۶ درصد رشد داشته است.

رشد اقتصادی سال ۹۹

جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور در کل سال گذشته خورشیدی ۷ دهم درصد بوده است.

پیش از این بانک مرکزی ایران مدعی رشد ۳.۶ درصدی اقتصاد کشور در سال گذشته خورشیدی شده بود و به تبع آن، صندوق بین‌المللی پول نیز که بخشی از آمارهایش را مستقیما از خود کشورها دریافت می‌کند، ارزیابی خود درباره رشد منفی اقتصاد ایران در سال ۹۹ را تغییر داد و در گزارش جدید خود رشد اقتصادی کشور را مثبت ۱.۵ درصد گزارش داد.

اکنون آمارهای مرکز آمار نشان می‌دهد رشد اقتصادی کشور یک پنجم رقم ادعایی بانک مرکزی و کمتر از نصف رقمی است که در آمارهای صندوق بین‌المللی پول درج شده است.

گزارش مرکز آمار می‌گوید که در بهار و تابستان پارسال رشد اقتصادی کشور حدود منفی ۴.۵ درصد و منفی ۲ دهم درصد، در پاییز مثبت ۹ دهم درصد و در زمستان مثبت ۶.۸ درصد بوده است.

با استفاده از گزارش‌های مرکز آمار، صندوق بین‌المللی پول، مرکز پژوهش‌های مجلس، و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG