لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

ماجرای چیا ربیعی، پناهندهٔ شجاع ایرانی در آلمان، از زبان خودش


چیا ربیعی
چیا ربیعی

چیا ربیعی، پناهجوی ۴۲ سالهٔ زادهٔ شهر مهاباد ایران که با دست‌خالی موفق شد مانع ادامه حملات خونین یک مهاجم به مردم شهری در آلمان شود، یک‌شبه به یکی از قهرمانان آلمان تبدیل شد.

جمعه گذشته، چهارم تیرماه، یک پناهجوی اهل سومالی در شهر وورتسبورگ آلمان با چاقو ابتدا سه زن را کشت و سپس هفت تن دیگر را در خیابان مجروح کرد. این مهاجم ۲۴ ساله همچنان درصدد حمله به دیگر شهروندان بود که چیا ربیعی از راه رسید و با درگیر شدن با او با دست‌خالی و سپس پشتیبانی چند رهگذر دیگر مهاجم را متوقف کرد.

چیا ربیعی در مصاحبه با رادیو فردا ضمن شرح ماجرا، درباره وضعیت خودش و برخی موضوعات پیرامون این ماجرا هم توضیح داده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:45 0:00
لینک مستقیم

پلیس آلمان اطلاعات چندانی از مهاجم منتشر نکرده، اما اعلام کرده که او انگیزه‌های «بنیادگرایانه اسلامی» داشته است. در این سو اما اقدام چیا ربیعی بلافاصله به صدر خبرهای رسانه‌های آلمان راه یافت و از او به‌عنوان یک قهرمان یاد شد تا آن‌جا که مارکوس زودر، نخست‌وزیر ایالت بایرن، اعلام کرد قصد دارد نشان شجاعت این ایالت را به کسانی که جلوی مهاجم وورتسبورگ را گرفتند اهدا کند و اولین نفر چیا ربیعی خواهد بود.

چیا ربیعی در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید که وقتی به صحنه رسیده، هیچ اطلاعی از اتفاقات قبلی و کشته شدن دیگران نداشته، اما با مشاهدهٔ فرد چاقو‌به‌دست که در حال حمله به دیگران بوده، بی هیچ تأمل و درنگی، با او درگیر شده فقط برای این‌که جان شهروندان حاضر در صحنه را نجات دهد.

او همچنین تأکید می‌کند که هنگام مواجهه اصلاً ترسی نداشته و الا مثل بقیه یا پنهان می‌شد یا از صحنه فرار می‌کرد. با این حال او اظهار تأسف هم می‌کند از این‌که زودتر به محل نرسیده تا بتواند مانع کشته شدنِ سه نفر دیگر هم بشود.

به گزارش رسانه‌های آلمان، مهاجم ۲۴ ساله سومالیایی در آن روز با برداشتن یک چاقو در قسمت فروش چاقوی یک فروشگاه ابتدا به فروشنده و بعد به بقیه رهگذران حمله‌ور می‌شود که بر اثر آن سه زن ۲۴، ۴۹ و ۸۲ ساله جان‌شان را از دست می‌دهند.

چیا ربیعی که یک کرد ایرانی زادهٔ شهر مهاباد است و حدود یک سال و نیم از زمان درخواست پناهندگی‌اش به آلمان می‌گذرد، به رادیو فردا می‌گوید هنگامی که وارد معرکه شد، نه قصد داشت قهرمان شناخته شود نه این‌که این کار باعث قبول درخواست پناهندگی‌اش شود.

او تأکید می‌کند که هیچ انگیزه‌ای جز متوقف کردن مهاجم نداشت و فقط به نجات جان کسانی می‌اندیشید که در کشورشان به او پناه داده‌اند.

پس از این حادثه، نخست‌وزیر بایرن برای ادای احترام به کشته‌شدگان به به محل درگیری در وورتسبورگ رفت و با چیا ربیعی هم دیدار و شخصاً از او قدردانی کرد.

نشان شجاعت بایرن که قرار است به چیا ربیعی هم اهدا شود، یک نشان دولتی است و به کسانی تقدیم می‌شود که با به خطر انداختن زندگی خود، جان دیگران را نجات می‌دهند.

XS
SM
MD
LG