لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

دفاع نتانیاهو از تصرف گذرگاه رفح؛ کاخ سفید خواستار بازگشایی مسیر کمک‌ها به غزه شد


استقرار تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مرز مصر و سمت فلسطینی گذرگاه رفح
استقرار تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی مرز مصر و سمت فلسطینی گذرگاه رفح

نخست‌وزیر اسرائیل از اقدام کشورش برای در اختیار گرفتن گذرگاه رفح در مرز غزه و مصر دفاع کرد، اما کاخ سفید اعلام کرد که بسته شدن گذرگاه‌های مرزی به غزه «غیرقابل قبول» است.

کارین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در یک نشست خبری تاکید کرد:«گذرگاه‌هایی که بسته شده‌اند باید بازگشایی شوند.»

اشاره او به بسته شدن گذرگاه کرم شالوم پیش از تصرف گذرگاه رفح به دست اسرائیل است.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در عین حال گفت مقام‌های اسرائیلی به ایالات متحده گفته‌اند که گذرگاه کرم شالوم از روز چهارشنبه بازگشایی خواهد شد اما در ادامه تصریح کرد که تحویل سوخت از طریق رفح نیز «باید از فردا آغاز شود.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که تصرف بخش فلسطینی گذرگاه رفح توسط ارتش این کشور، «گامی مهم» در جهت از بین بردن توانایی‌های نظامی و اقتصادی گروه حماس است.

تصرف روز سه‌شنبه این گذرگاه برای اولین بار از زمان خروج نیروهای اسرائیل در سال ۲۰۰۵، صورت می‌گیرد و این کشور در حال حاضر کنترل کامل مرزهای غزه را به دست گرفته‌ است.

این در حالی است که سازمان ملل و سایر آژانس‌های کمک‌رسان بین‌المللی گفته‌اند که بسته شدن دو گذرگاه به سمت جنوب غزه، شامل رفح و کرم شالوم، عملاً ارتباط این منطقه را برای ارسال کمک‌های خارجی و سوخت قطع کرده است.

سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در ژنو به خبرنگاران گفت ارتش اسرائیل همه هشدارها درباره تبعات این تصمیم برای غیرنظامیان و عملیات امدادرسانی در سراسر غزه را «نادیده می‌گیرد».

ینس لارکه همچنین یادآوری کرد ناتوانی در رساندن سوخت به نوار غزه که اکنون با بستن گذرگاه‌های رفح و کرم شالوم توسط اسرائیل تحت محاصره قرار گرفته است، می‌تواند عملیات کمک‌رسانی به مردم این باریکه را از کار بیاندازد.

تنها مسیر ورود سوخت به داخل نوار غزه گذرگاه رفح است و به گفته این مقام نهاد امدادرسان سازمان ملل، وسایل نقلیه تنها به اندازه یک روز سوخت دارند و پس از آن انتقال کمک‌ها متوقف خواهد شد.

ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت، اعلام کرد که کنترل گذرگاه رفح در غزه از سمت شرقی این منطقه را در دست گرفته‌ است.

از سوی دیگر، گذرگاه کرم شالوم که میان غزه و اسرائیل واقع شده است، از روز یکشنبه و به دنبال شلیک حدود ۱۰ راکت از سوی حماس به سمت نظامیان حاضر در نزدیکی آن، بسته شده است.

همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از اسرائیل و حماس خواست تا با نشان‌دادن «شجاعت سیاسی» از هیچ تلاشی برای دستیابی به توافق آتش‌بس دریغ نکنند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه هشدار داد که این لحظه سرنوشت‌سازی برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و برای کل منطقه است.

آقای گوترش در جمع خبرنگاران گفت که از فعالیت‌های نظامی مجدد نیروهای نظامی اسرائیل در شهر رفح در جنوب غزه «به شدت نگران» ‌است.

جنوب غزه، در حال حاضر بیش از ۱.۳ میلیون فلسطینی را که از شمال این منطقه به رفح پناه آورده‌اند، در خود جای داده‌ است .

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «حمله به رفح یک اشتباه استراتژیک، یک فاجعه سیاسی و یک کابوس انسانی خواهد بود. اشتباه نکنید؛ حمله تمام عیار به رفح یک فاجعه انسانی خواهد بود.»

گوترش با بیان اینکه فلسطینی‌ها بار دیگر مجبور به فرار مجدد هستند گفت: «هیچ جای امنی برای رفتن» در غزه وجود ندارد و این حمله «تلفات غیرنظامی بی‌شمار بیشتری خواهد داشت».

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که رفح مرکز عملیات‌های بشردوستانه سازمان ملل و جهانی در غزه است و بسته شدن هر دو گذرگاه رفح و کرم شالوم به‌ویژه به وضعیت وخیم انسانی آسیب می‌زند.

او تاکید کرد که این دو گذرگاه فورا باید بازگشایی شوند.

گوترش از همه کسانی که بر اسرائیل نفوذ دارند، درخواست کرد تا هر کاری که در توان دارند برای جلوگیری از «تراژدی بیشتر» انجام دهند .

او از این کشورها خواست تا «آتش‌بس بشردوستانه، آزادی بی قید و شرط همه گروگان‌ها و ارسال کمک های نجات دهنده» را ترویج کنند.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل خبر داده است نمایندگان اسرائیل برای مذاکره درباره طرح آتش‌بسی که حماس می‌گوید پذیرفته است، سه‌شنبه وارد مصر شدند.

جان کربی،‌ سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز گفت مذاکرات از روز سه شنبه در قاهره ازسرگرفته می‌شود تا دو طرف بتوانند به یک جمع‌بندی برسند.

کاخ سفید ابراز امیدواری کرده است که اسرائیل و حماس بتوانند «گره‌های باقی مانده» را باز کنند.

این در حالی است که وزیر دفاع اسرائیل هشدار داد اگر مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس شکست بخورد، ارتش این کشور عملیات نظامی در رفح را «تشدید» خواهد کرد.

از سوی دیگر، سخنگوی یونیسف، آژانس کودکان سازمان ملل، نیز روز سه‌شنبه گفت اگر گذرگاه رفح مسدود باقی بماند، «قحطی» در سراسر نوار غزه گسترش می‌یابد.

او از طرفین درگیر در جنگ غزه، شامل اسرائیل و گروه حماس، انتقاد کرد که «کاملا زندگی و دفاع از کودکان و غیرنظامیان را نادیده می‌گیرند».

این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی دوشنبه شب با بنیامین نتانیاهو خواهان خودداری اسرائیل از ادامه عملیات در شرق رفح شده بود.

رهبران کشورهای دیگر منطقه و جهان نیز فشار بر اسرائیل برای پذیرش آتش‌بس و خودداری از عملیات در رفح را توصیه کرده‌اند.

مصر که یکی از کشورهای میانجی‌گر در مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و گروه افراطی حماس است، سه‌شنبه عملیات اسرائیل در شرق رفح را تهدید برای جان حدود یک میلیون فلسطینی نامید و اعلام کرد این اقدام ممکن است کوشش‌هایی را نیز که برای دستیابی به «آتش‌بس پایدار» در جریان است، با تهدید روبه‎‌رو کند.

روز دوشنبه و به دنبال انتشار بیانیه گروه حماس درباره پذیرش طرح پیشنهادی آتش‌بس، دولت اسرائیل اعلام کرد که هیأتی را اعزام خواهد کرد تا در مورد پیشنهاد آتش بس مورد قبول حماس در غزه که آن را «به دور از خواسته‌های اسرائیل» خواند، با هیات میانجی گفت‌وگو کنند.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفته شد: «کابینه جنگ به اتفاق آرا تصمیم گرفته است که اسرائیل به عملیات رفح ادامه دهد تا با اعمال فشار نظامی بر حماس به پیشبرد آزادی گروگان‌ها و دیگر اهداف جنگ کمک کند.»

عملیات در رفح، مرحله تازه تهاجم اسرائیل به نوار غزه برای از بین بردن گروه حماس است که روز ۱۵ مهر در حمله ناگهانی به خاک اسرائیل، حدود هزار و ۲۰۰ را کشت و بیش از ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

در هفت ماه گذشته، حملات ارتش اسرائیل به نقاط مختلف نوار غزه به روایت مقام‌های بهداشتی حماس باعث کشته شده بیش از ۳۴ هزار نفر شده است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG