لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

سقوط یک هواپیمای نظامی در فیلیپین دست‌کم ۴۵ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت


محل سقوط هرکولس سی-۱۳۰ در نزدیکی پاتیکول فیلیپین. یکشنبه ۱۳ تیر
محل سقوط هرکولس سی-۱۳۰ در نزدیکی پاتیکول فیلیپین. یکشنبه ۱۳ تیر

وزارت دفاع فیلیپین روز یکشنبه ۱۳ تیرماه اعلام کرد که در پی سقوط یک فروند هواپیمای نظامی در جنوب این کشور دست‌کم ۴۵ نفر کشته و ده‌ها تن نیز مجروح شدند.

دلفین لورنزانا، وزیر دفاع فیلیپین، با انتشار بیانیه‌ای گفت که این پرواز با ۹۶ سرنشین شامل نیروهای رزمی، سه خلبان و پنج خدمه سوار بر یک هواپیمای «لاک‌هید هرکولس سی-۱۳۰» عازم جزیره میندانائو در جنوب فیلیپین بود.

این هواپیمای نظامی پیشتر متعلق به نیروهای هوایی ایالات متحده بود که در سال جاری میلادی، به عنوان کمک نظامی در اختیار فیلیپین قرار گرفت.

تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است که شمار نیروهای نظامی جان‌باخته در این پرواز به ۴۵ نفر رسیده و دو شهروند غیرنظامی نیز پس از برخورد هواپیما به زمین کشته شدند.

به گفته مقامات فیلیپین، امدادگران تاکنون دست‌کم ۴۹ تن را از میان بقایای هواپیما نجات داده‌اند. این سانحه زمانی روی داد که خلبان هواپیما قصد داشت در جزیره جولو در استان سولو فرود بیاید.

بیشتر نیروهای نظامی سوار بر هواپیما سربازان تازه‌نفسی بودند که به‌تازگی دوره آموزشی خود را پشت سر گذاشته و برای استقرار در استان عمدتا مسلمان‌نشین «سولو» عازم این ناحیه بودند.

سخنگوی ارتش فیلیپین گفته است نشانه‌ای از حمله به این هواپیما دیده نمی‌شود. او افزود که به‌رغم نجات خلبان‌های حاضر در پرواز، تحقیقات مربوط به این سانحه هنوز آغاز نشده، چرا که وضعیت هر سه آن‌ها وخیم گزارش شده است.

با وجود این، برخی شاهدان عینی می‌گویند که هواپیما حین فرود آمدن بر باند فرودگاه از کنترل خارج شده است. به گفته یک مقام نظامی که نخواسته نامش فاش شود، باند فرودگاه جزیره جولو بیش از حد کوتاه است و خلبان‌ها اغلب برای یافتن نقطه مناسب فرود به مشکل برمی‌خورند.

در حال حاضر، تمرکز نیروهای امدادگر بر بیرون آوردن بازماندگان از میان بدنه آتش‌گرفته هواپیما است و بالگردها مشغول انتقال مجروحان به بیمارستان‌های اطراف هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ پ.پ/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG