لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

گزارش ظریف به مجلس؛ تکمیل مذاکرات احیای برجام به دولت رئيسی واگذار شد


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

وزارت خارجه ایران در آخرین گزارشی که درباره نحوه اجرای برجام به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است، ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات مربوط به احیای برجام در ابتدای دولت ابراهیم رئيسی «تکمیل شود».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در در نامه پیوست این گزارش که بیست و دومین گزارش و آخرین گزارش وزارت خارجه درباره برجام به مجلس محسوب می‌شود، تاکید کرده است که در مذاکرات فعلی که توسط دولت روحانی انجام شده، طرفین به یک «چهارچوب یک توافق محتمل برای رفع تحریم‌ها» نزدیک شده‌اند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، در صورت توافق برای احیای برجام، علاوه بر رفع بخش مهمی از تحریم‌های نفتی و بانکی، «بیش از هزار شخص حقیقی و حقوقی و همچنین نهادهای زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی از فهرست تحریم‌های آمریکا خارج می‌شوند و سپاه پاسداران نیز از فهرست گروه‌های تروریستی حذف شود.

وزارت خارجه ایران همچنین می‌گوید در صورت توافق، سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران نیز به «حداکثر ۳/۶۷ درصد» کاهش خواهد یافت و ایران صرفا مجاز به «استفاده از حداکثر ۶۱۰۴ دستگاه سانتریفیوژ آی‌آر۱» خواهد بود و استفاده سانتریفیوژهای پیشرفته را باید به انبار برگرداند.

پیش از این حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، بارها وعده داده بود که تا پایان دولت او تحریم‌ها برداشته می‌شود ولی گزارش تازه وزیر خارجه ایران نشان می‌دهد تعیین سرنوشت مذاکرات و تحریم‌ها به دولت ابراهیم رئیسی محول شده شده است.

آقای روحانی روز ۱۶ تیرماه در اظهاراتی که ظاهرا انتقاد از روند موجود بود، گفت حل مشکل رفع تحریم‌ها دست خود ایران است و «می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم که آن را تمام کنیم یا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ماه‌ها ادامه پیدا کند».

ایران و کشورهای عضو برجام شامل بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین در شش دور مذاکرات احیای برجام که با حضور و مذاکره غیرمستقیم نمایندگان آمریکا در وین برگزار شد، تلاش‌های دیپلماتیکی برای اجرایی شدن کامل برجام انجام دادند که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز هشتم تیرماه گفته بود که شخص علی خامنه‌ای باید درباره حل اختلاف‌های باقی مانده در مذاکرات وین تصمیم بگیرد.

در گزارش تازه وزارت خارجه ایران به مجلس نیز تاکید شده است که مذاکرات وین «دقیقا منطبق با سیاست قطعی» بوده است که توسط رهبر جمهوری اسلامی اعلام شده است.

حکومت ایران می‌گوید در صورتی که آمریکا اقدام به لغو تحریم‌ها کند، به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود مطابق برجام باز می‌گردد ولی مقام‌های دولت آمریکا از ایران خواسته‌اند که پیش از لغو تحریم‌ها اقدام به رعایت کامل مفاد برجام کند.

لغو تحریم‌های آمریکا علیه خامنه‌ای و نهادهای زیرنظر بیت رهبر جمهوری اسلامی و تضمین آمریکا به عدم خروج از برجام از دیگر درخواست‌های ایران است که موجب پیچیده شدن مذاکرات احیای شده است.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام ۳۰ خرداد انجام شد و هنوز معلوم نیست طرفین کی به میز مذاکره بازخواهند گشت.

منبع: سایت وزارت خارجه، آرشیو رادیو فردا/ ر.ح
XS
SM
MD
LG