لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

گردهمایی سازمان مجاهدین خلق؛‌ اسلوونی سفیر ایران را احضار کرد؛ بورل با ظریف گفت‌وگو کرد


پیام یانز یانشا، نخست‌وزیر اسلوونی، به کنفرانس سازمان مجاهدین بحث برانگیز شده است
پیام یانز یانشا، نخست‌وزیر اسلوونی، به کنفرانس سازمان مجاهدین بحث برانگیز شده است

در ادامه چالش دیپلماتیک ایران و اسلوونی درباره پیام نخست وزیر اسلوونی در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق، وزارت خارجه اسلوونی اقدام به احضار سفیر ایران در این کشور کرده است.

همزمان، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته است که اظهارات نخست‌وزیر اسلوونی، نظر اتحادیه اروپا نیست و اتحادیه اروپا «دیدگاهی منعطف و متعادل» نسبت به ایران دارد.

یانز یانشا، نخست‌وزیر اسلوونی، در یک پیام ویدئویی که در گردهمایی مجازی سازمان مجاهدین خلق در تیرانا، پایتخت آلبانی، پخش شد، از انجام تحقیق مستقل در خصوص نقش ابراهیم رئیسی در اعدام‌های سال ۶۷ در ایران حمایت کرد و خواستار مواجه قاطع‌تر جهان با نقض حقوق بشر در ایران شد.

وزارت خارجه ایران ضمن اعتراض شدید به ارسال این پیام، کریستینا رادی، سفیر این کشور در تهران را احضار کرد که این اقدام با واکنش متقابل وزارت خارجه اسلوونی مواجه شده است.

یانز یانشا، نخست‌وزیر اسلوونی، نیز روز گذشته در توییتر خود یک گزارش درباره اعدام‌های سال ۶۷ و همچنین توییتی از مریم رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق، را ریتوییت کرده است.

کشور اسلوونی در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد ولی آقای بورل گفته است تنها اظهارات رئیس شورای اروپا باید نظر رسمی اتحادیه تلقی شود و نظر نخست‌وزیر یک کشور عضو، حتی اگر ریاست دوره‌ای اتحادیه را هم بر عهده داشته باشد، لزوما نظر این اتحادیه نیست.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز یک‌شنبه، در توئیتی در واکنش به حضور شماری از سیاستمداران آمریکایی و اروپایی در این نشست، آنها «خود فروخته» خواند و گفت آنها در گردهمایی «یک فرقه تروریستی» شرکت کرده‌اند که «دستش به خون ایرانی‌ها آغشته است».

در گردهمایی مجازی سه روزه سازمان مجاهدین خلق که از روز شنبه آغاز شد، حدود ۳۰ تن از اعضای مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکایی شرکت داشتند و سناتورهای دمکرات باب منندز و کوری بوکر و سناتورهای جمهوریخواه روی بلانت و تد کروز سخنرانی کردند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا نیز در روز اول این نشست با حضور مجازی که تصویر آن همزمان برای نشست مجاهدین در تیرانا و نیز در راهپیمایی هواداران مجاهدین خلق در دروازه تاریخی براندنبورگ برلین پخش شد، گفت جمهوری اسلامی ایران اکنون در «ضعیف‌ترین» و «بحرانی‌ترین» شرایط خود از آغاز موجودیت این نظام قرار گرفته است.

استفان هارپر، نخست‌وزیر پیشین کانادا، و فرانکو فراتینی، وزیر خارجه پیشین ایتالیا، نیز در میان سخنرانان مجازی برای نشست مجاهدین خلق حاضر بودند.

معلوم نیست که سازمان مجاهدین خلق ایران این‌گونه رویدادهای پرهزینه را چگونه تامین مالی می‌کند. برخی از سیاستمداران آمریکایی پیشتر تایید کرده‌اند که برای سخنرانی در میان اعضای این سازمان پول دریافت می‌کنند.

اروپا تا سال ۲۰۰۹ سازمان مجاهدین خلق را در فهرست تروریستی خود قرار داده بود. آمریکا نیز در سال ۲۰۱۲ نام این سازمان را از سیاهه ترور خود خارج کرد.

XS
SM
MD
LG