لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

سعد حریری از تشکیل دولت انصراف داد؛ بحران لبنان عمیق‌تر شد


سعد الحریری (راست) در دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهوری
سعد الحریری (راست) در دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهوری

سعد الحریری روز پنجشنبه ۲۴ تیرماه از تلاش برای تشکیل دولت جدید لبنان انصراف داد و اعلام کرد که روشن است نمی‌تواند با میشل عون، رئیس‌جمهوری، به توافق برسد.

تصمیم آقای حریری احتمالا موجب می‌شود بحران لبنان که در ماه‌های اخیر به دلایل مختلف تشدید شده است عمیق‌تر شود.

لبنان از بحران شدید اقتصادی رنج می‌برد که بانک جهانی آن را یکی از بدترین بحران‌ها در تاریخ مدرن توصیف کرده است. واحد پول لبنان، پوند، ظرف دو سال اخیر بیش از ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده که باعث تشدید فقر و کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو در این کشور شده است.

آقای حریری پس از دیداری بیست دقیقه‌ای با میشل عون به خبرنگاران گفت: «روشن است که ما نمی‌توانیم با رئیس‌جمهوری محترم به توافق برسیم. به همین دلیل از تشکیل دولت انصراف می‌دهم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، با توجه به این‌که هیچ جایگزینی برای تصدی سمت نخست‌وزیری لبنان وجود ندارد، امید برای تشکیل دولتی که بتواند به وضعیت اقتصادی این کشور سر و سامان بدهد به حداقل رسیده است.

سعد حریری در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که رئیس‌جمهوری خواستار تغییرات اساسی در کابینه‌ای شده است که او فهرست آن را روز چهارشنبه ارائه کرده بود.

او افزود که عون گفته است نمی‌تواند با این فهرست موافقت کند.

ریاست‌جمهوری لبنان هنوز به اظهارات آقای حریری واکنش نشان نداده است.

دفتر رئیس‌جمهوری لبنان پیشتر گفته بود فهرست کابینه پیشنهادی نخست‌وزیر مکلف شامل افراد و چهره‌های جدید است و نحوه توزیع پست‌ها و همچنین این فهرست برخلاف توافق قبلی است.

دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیری حسن دیاب در پی انفجار مهیب اوت ۲۰۲۰ در بندرگاه بیروت استعفا داد ولی به عنوان دولت موقت امور جاری کشور را اداره می‌کند. در آن انفجار بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود شش هزار نفر زخمی شدند و هزاران ساختمان مسکونی و تجاری ویران شد و یا به شدت آسیب دیدند.

سعد حریری دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته است. پیشتر مصطفی ادیب تلاش کرده بود که دولت تشکیل دهد ولی ناکام مانده بود. رهبران لبنان طی یک سال گذشته مرتبا یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند.

جامعه جهانی از زمان انفجار بندر بیروت تعهد کرده‌اند که میلیون‌ها دلار به لبنان اختصاص خواهند داد منوط به این‌که دولت جدید تشکیل شود.

برخی کشورها از جمله فرانسه تهدید کرده‌اند که احتمالا برخی از رهبران لبنان را هدف تحریم‌های خود قرار دهند.

میشل عون که با فهرست سعد حریری مخالفت کرده است، در سال ۲۰۱۶ از سوی پارلمان لبنان برای یک دوره شش ساله به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد. او از متحدان گروه حزب‌الله، مورد حمایت ایران، است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و فرانسه/ک.ر
XS
SM
MD
LG