لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۶

۱۷ سناتور جمهوری‌خواه طرح تحریم حقوق بشری خامنه‌ای و رئيسی ارائه دادند


در حالی که در جریان مذاکرات احیای برجام، چگونگی برداشته شدن تحریم‌ علیه رهبر جمهوری اسلامی و دفتر او به یک موضوع چالش برانگیز تبدیل شده، ۱۷ سناتور جمهوری خواه آمریکایی طرحی را برای اعمال تحریم‌های حقوق بشری علیه علی خامنه‌ای و ابراهیم رئيسی به سنا ارائه داده‌اند.

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، که رهبری این حامیان این طرح را بر عهده دارد، با اشاره به احتمال حذف تحریم‌ها علیه رهبر حکومت ایران، خامنه‌ای را متهم به «فساد، خشونت و دزدیدن اموال ایرانیان» کرده و از ابراهیم رئيسی به عنوان «مسئول قتل‌عام هزاران ایرانی» نام برده است.

او گفته است این دو نفر باید «هدف تحریم‌های شدید» آمریکا باشند و بر «حفظ تحریم‌های ضروری» علیه حکومت ایران تاکید کرده است.

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی منتشر شده بود که دولت ایران از دولت بایدن خواسته است که در جریان رفع تحریم‌هایی که قرار است برای بازگشت ایران به برجام صورت گیرد، باید تحریم‌ها علیه رهبر جمهوری اسلامی و دفتر او نیز برداشته شود.

دولت دونالد ترامپ سوم تیر ۹۸ در واکنش به سرنگونی پهپاد این کشور بر فراز تنگه هرمز تحریم‌هایی علیه آیت‌الله خامنه‌ای و منصوبان او وضع کرد.

در فرمان اجرایی دونالد ترامپ تصریح شده بود که این تحریم‌ها به دلیل «اقدامات مخرب ایران و گروه‌های نیابتی‌اش، به ویژه اقداماتی که ثبات را در خاورمیانه برهم می‌زنند، حمایت از تروریسم بین المللی، توسعه برنامه موشک‌های بالستیک، اقدامات غیر مسئولانه و تحریک آمیز ایران در آب‌های بین المللی از جمله حمله به دارایی‌های نظامی ایالات متحده و کشتی‌های غیر نظامی» اعمال می‌شوند.

ابراهیم رئيسی، رئيس جمهور منتخب ایران، نیز آبان سال ۹۸، هنگامی ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت، در فهرست تحریم‌های دولت ترامپ قرار گرفت.

پافشاری ایران برای رفع تحریم‌ رهبر جمهوری اسلامی و بیت او یکی از دلایل تاخیر در دسترسی به توافق هسته‌ای عنوان شده است.

این تحریم‌ها با توجه به اینکه رهبر جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور سفر نمی‌کند و با شرکت‌های آمریکایی نیز داد و ستد ندارد، جنبه نمادین دارند ولی مقامات تهران تحریم بالاترین مقام کشور را توهین‌آمیز تلقی می‌کنند و برای دستابی به توافق، بر رفع تحریم رهبر کشور اصرار دارند.

سناتورهای جمهوری‌خواه حامی طرح تحریم حقوق بشری علیه خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی اما امیدوار هستند که با طرح تازه‌شان دولت باید نتواند تحریم‌های موجود علیه رهبر جمهوری اسلامی را حذف کند.

XS
SM
MD
LG