لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

بنیاد مستضعفان به دنبال تملک اراضی دانشگاه تهران در پاکدشت است


حسن محسنی، مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران، از مسئولان بنیاد مستضعفان خواسته است که «از اقدامات آنی و تحریک آمیز» درباره اراضی و تاسسیات پردیس ابوریحان دانشگاه تهران خودداری کنند.

او با اشاره به ماجرای پلمب دانشکده خبر که مرداد سال ۹۸ با پیگیری بنیاد مستضعفان انجام شد، درباره تکرار چنین واقعه‌ای ابراز نگرانی کرده و از مسئولان بنیاد مستضعفان خواسته است که با گفت‌وگو و مذاکره موضوع را حل کند.

پردیس سی هکتاری ابوریحان در پاکدشت تهران واقع شده است. این اراضی تا سال ۹۶ موقوفه اعلام شده بودند ولی با دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی وقف این اراضی باطل شد و اکنون بنیاد مستضعفان به دنبال تملک این اراضی است.

پس از دستور سال ۹۶ رهبر جمهوری اسلامی درباره لغو وقف برخی اراضی در شهرستان پاکدشت، در مجموع هزار هکتار از اراضی شهرستان پاکدشت که به مقام‌های دوران شاه تعلق داشت، به بنیاد مستضعفان واگذار شد و مردمی که در این اراضی ساکن و خانه ساخته‌ بودند، مجبور شدند که «عرصه مسکونی» این املاک را از بنیاد مستضعفان خریداری کنند یا اینکه اجاره‌ای که قبلا با اداره اوقاف داشتند را با این نهاد تمدید کنند.

هیات رئيسه دانشگاه تهران نیز در جلسه روز سوم خرداد امسال که برگزار کرده، خواستار مذاکرات نهایی در خصوص پیشنهادات بنیاد مستضعفان شده ولی درباره جزییات این پیشنهادات گزارشی منتشر نشده است.

مرداد سال ۹۸ نیز مقام‌های بنیاد مستضعفان دانشکده خبر وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی را برای مدتی پلمب کردند و علت این اقدام را عدم پرداخت بدهی این دانشکده اعلام کردند.

پرویز فتاح، رئيس بنیاد مستضعفان، پیش از این بارها تاکید کرده است که قصد بازپس گرفتن برخی از املاک را دارد. او در همین راستا، مرداد پارسال در یک برنامه تلویزیونی از غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی نام برد که به گفته او یک مدرسه ۲۰۰ میلیارد تومانی را در اختیار دارد و باید پس بدهد.

چند روز پس از مصاحبه که با واکنش تند حدادعادل مواجه شد، پرویز فتاح عذرخواهی کرد و گفت سخنانش در این زمینه «اشتباه» و «ناقص، غیردقیق و اجحاف» بوده است.

املاک در اختیار این نهاد تحت نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی است و مقام‌های جمهوری اسلامی از آن استفاده می‌کنند، به طور عمده املاک متعلق به مقام‌های دوران شاه و مخالفان جمهوری اسلامی است که مصادره شده‌اند.

مسئولان این بنیاد به طور معمول گزارش‌های دقیقی درباره دارایی‌ها و عملکرد خود نمی‌دهند و نهادهای نظارتی وابسته به دولت و مجلس نیز نظارتی بر این نهاد عظیم اقتصادی ندارند.

رئيس بنیاد مستضفعان پیش از این فروش این سازمان در سال ۹۸ را ۳۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته از این میزان سود بنیاد مستضعفان ۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

XS
SM
MD
LG