لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۱

ادامه اعتراضات به بی‌آبی در خوزستان برای سومین شب متوالی


عکسی برگرفته از یک ویدئو منتشر شده از اعتراضات در سوسنگرد.
عکسی برگرفته از یک ویدئو منتشر شده از اعتراضات در سوسنگرد.

گزارش‌ها حاکی است که شامگاه شنبه ۲۶ تیرماه اعتراضات به بی‌آبی در شماری از شهرهای خوزستان برای سومین شب متوالی ادامه داشته است.

در همین حال، فعالان حقوق بشر می‌گویند دو نفر در جریان اعتراضات به بی‌آبی در شامگاه جمعه کشته شده‌اند.

ویدئوها و تصاویر منتشر شده شبکه اجتماعی حاکی است که شامگاه شنبه در اهواز، سوسنگرد، شوش، شاوور و کرخه تظاهرات اعتراضی به بی‌آبی برگزار شده است.

معترضان در سوسنگرد در مقابل دفتر قاسم ساعدی، نماینده این شهر در مجلس تجمع کرده و شعارهایی علیه او سر دادند.

شامگاه شنبه تظاهرات اعتراضی به بی آبی در کوت عبدالله اهواز برگزار شد و معترضان شعارهایی مانند، «من تشنه‌ام» سر می‌دادند.

ویدئوهایی از منطقه شاوور و بستن جاده اهواز به اندیمشک توسط معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در همین حال تصاویری از در شوش دانیال نیز نشان می دهد که معترضان در برابر فرمانداری این شهر تجمع کرده‌اند.

تصاویر دیگری نیز حضور خودروهای ضد شورش نیروی انتظامی در این شهر منتشر شده است.

شهرهای مختلف خوزستان از پنجشنبه شاهد اعتراضاتی به بی آبی در این استان شده‌اند. در اعتراضات شب گذشته دست کم دو تن از معترضان در شادگان و کوت عبدالله در اهواز کشته شدند.

در همین حال، منابع محلی اهواز تایید کرده‌اند که جوان ۲۳ ساله‌ای به نام قاسم خضیری ناصری، از معترضان به بی‌آبی که شامگاه جمعه در کوت عبدالله اهواز هدف شلیک مستقیم نیروهای امنیتی قرار گرفته بود، بعد از ظهر شنبه ۲۶ تیرماه در بیمارستان جان باخت و به این ترتیب شمار کشته‌شدگان به دو نفر افزایش یافته است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی به نقل از یکی از اقوام قاسم خضیری، او را «بسیجی و اهل نماز و روزه » معرفی کرده است و نوشته است که «عناصر مشکوک» او را کشته‌اند.

سرپرست فرمانداری شادگان روز شنبه تایید کرد که یک جوان ۳۰ ساله بنام مصطفی نعیماوی در جریان تجمع اعتراضی به بحران آب در این شهرستان، بر اثر تیراندازی کشته شده است و کشته شدن او را به «اغتشاشگران» نسبت داد.

واکنش رضا پهلوی به اعتراض‌های خوزستان

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی توئیتری به اعتراضات به بی‌آبی در چند روز اخیر در خوزستان واکنش نشان داد و گفته است این درد با ریشه‌کن کردن جمهوری اسلامی حل می‌شود.

شاهزاده رضا پهلوی نوشته است: «خوزستان با خاک حاصلخیز و رودهای پرآبش برای هزاران سال قلب تپنده تمدن و فرهنگ کهن ایرانی بوده؛ زادگاه پادشاهی عیلام و پایتخت زمستانی داریوش بزرگ. امروز، در نتیجه بی‌کفایتی رژیم، خوزستان چون دیگر استانهای ایران آب ندارد و مردم و جوانانش با فقر، بیکاری و تبعیض دست به گریبانند»

او اضافه کرده است: «این درد ملی با همبستگی ملی در ریشه‌کن کردن عامل اصلی آن، یعنی جمهوری اسلامی درمان می‌شود. فردای آزادی، دست در دست هم، خوزستان را دوباره خواهیم ساخت، همان‌گونه که همه ایران را دوباره خواهیم ساخت.»

استان خوزستان امسال یکی از گرمترین تابستان‌های خود را سپری می‌کند و طی هفته‌های اخیر افزایش دما در این استان چند بار باعث شد اداره‌های دولتی اکثر شهرهای خوزستان تعطیل شوند.

طی هفته‌های اخیر تجمع‌های اعتراضی علیه قطع برق و همچنین کم‌آبی در نقاط مختلف ایران صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG