لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

هلی‌کوپتر فضایی «نبوغ» باز هم رکورد زد


بالگرد فضایی نبوغ
بالگرد فضایی نبوغ

مجلهٔ هوافضا: بالگرد فضایی «نبوغ» که قرار بود تنها پنج پرواز انجام دهد، برای بار نهم توانست در مریخ پرواز کند.

رکورد پرواز در مریخ

بالگرد فضایی نبوغ توانست به رکورد پرواز ۱۶۶ ثانیه در مریخ دست پیدا کند. این بالگرد موفق شد مسافت ۶۲۵ متر را آن هم با سرعت پنج متر در ثانیه در فضای مریخ طی کند.

پره‌های فیبرکربنی نبوغ در جوّ رقیق مریخ با سرعت دو هزار ۴۰۰ دور بر دقیقه می‌چرخند. این بالگرد سعی دارد نقشهٔ راه ایمنی برای مریخ‌نوردهای ناسا تهیه و از سطح مریخ عکس‌برداری کند.

در نتیجهٔ موفقیت‌های نبوغ، راه برای ارسال هیلکوپترهای فضایی پیشرفته‌تر در آینده باز شده است.

سوخت‌گیری هوایی با پهپاد

برای اولین بار در جهان یک سوخت‌گیری هوایی به وسیله پهپاد به یک جنگنده انجام شد؛ کاری که تا امروز فقط از عهدهٔ هواپیماهای سوخت‌رسان غول‌پیکر برمی‌آمد.

پهپاد بویینگ با نام «ام‌کیو-۲۵ استینگر» این عملیات سوخت‌رسانی را انجام داده است. این پهپاد توانسته به یک جنگنده اف ۱۸ سوخت‌رسانی کند. در جریان سوخت‌گیری، پهپاد و جنگنده در فاصله ۲۰ متری از هم قرار گرفتند.

این عملیات در ارتفاع ۱۰ هزار پایی انجام شد و در مجموع ۳۰۰ پوند سوخت انتقال پیدا کرد.

چالش قیمت بلیت هواپیما در ایران

قیمت بلیت هواپیما در هفته‌های اخیر افزایش یافته، اما ایرلاین‌ها حاضر نیستند در این باره توضیحی ارائه دهند و به نظر می‌رسد متولیان و ناظران به انتظار نشسته‌اند تا قیمت‌ها به نرخ سابق برگردد.

این در حالی است که اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، هم اذعان کرده است که «ایرلاین‌ها نمی‌توانند به صورت سرخود قیمت بلیت را افزایش دهند بلکه هرگونه افزایش قیمت باید بر اساس دستورالعمل و مصوبات باشد».

به‌گفتهٔ شاکری، «شاهد تکرار سیکل معیوبی هستیم که ایرلاین ها به‌طور سرخود قیمت بلیت را افزایش می‌دهند و بعد مجلس و سازمان هواپیمایی دخالت می‌کنند و با فشار قیمت را کمی کاهش می‌دهند، اما در این میان سود زیادی نصیب ایرلاین‌ها می‌شود».

حتی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، نیز پس از این افزایش قیمت، آن را غیرقانونی دانسته است.

ایسنا گزارش داده است که «در این میان ایرلاین‌ها که به نظر از شرایط کنونی سوء استفاده کردند و حاضر به پاسخگویی هم نیستند با قیمت‌های جدیدشان بلیت پروازهای داخلی را به مردم می‌فروشند. و به عنوان مثال همچنان قیمت بلیت پرواز تهران-مشهد که باید تا سقف ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته شود تا یک میلیون و ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم عرضه می‌شود و تا کنون نه کسی دلیلی برای این افزایش قیمت عنوان کرده و نه توضیحی برای برخورد نکردن با این افزایش قیمت غیرقانونی.»

قیمت بلیت هواپیما در چند سال اخیر در ایران به‌شدت افزایش یافته است. با این حال، به دلیل بحران کرونا و فرسودگی ناوگان و تحریم‌های آمریکا، خطوط هوایی ایران با زیان روبه‌رو شده‌اند و سعی دارند این زیان را با افزیش قیمت بلیت جبران کنند.

قصد چینی‌ها برای ساخت شهرک فضایی در مریخ

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس‌ایکس، طرح بلندپروازانه‌ای برای ساخت شهری در مریخ دارد. حالا چینی‌ها هم طرح مشابهی را رو کرده‌اند.

چین امیدوار است بتواند در سال ۲۰۳۰ این ‌طرح بلندپروازانه را شروع کند. چین به دنبال استفاده از موتورهای هسته‌ای برای فضاپیمایی است که انسان را به مریخ برساند و برای تأمین انرژی شهرک موردنظر در مریخ هم این کشور به‌دنبال توسعهٔ نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای در این سیاره است.

چین پس از آمریکا دومین کشوری است که توانسته است با موفقیت مریخ‌نورد به مریخ ارسال کند و حالا برنامه دارد در گام بعدی بتواند بخشی از خاک مریخ را به زمین انتقال دهد و در مرحلهٔ بعدی فضاپیمای سرنشین‌دار به مریخ بفرستد.

XS
SM
MD
LG