لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

معترضان در تهران با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان‌ها آمدند


پس از اعتراض‌های مردم خوزستان و تجمعات حمایتی در شهرهای دیگر، ویدئوها و گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از برگزاری دست‌کم یک تجمع اعتراضی در خیابان جمهوری تهران است.

معترضان شرکت‌کننده در این تجمع که صبح روز دوشنبه چهارم مرداد برگزار شد، شعارهایی چون «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه»، ««نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

معترضان خواستار حمایت نیروی انتظامی از خود شدند. موتورسواران و رانندگان خودروها نیز بوق‌ها را به صدا در آورده و با تظاهرکنندگان همراهی کردند.

شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» را مخالفان و معترضان به سیاست‌های حکومت ایران در اعتراض‌های سیاسی و اجتماعی پس از سال ۸۸ بارها سر داده‌اند و به کمک‌های مالی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی به گروه‌های فلسطینی و حزب‌الله لبنان اعتراض دارند.

علی خامنه‌ای‌، رهبر جمهوری اسلامی، دی‌ماه سال ۹۸ در یک سخنرانی عمومی، معترضانی را که این شعار را مطرح کرده بودند، «فریب خورده» نامید.

حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی استانداری تهران، با تایید وقوع تجمع اعتراضی در خیابان جمهوری تهران، گفته است که علت آن «بی برقی» بوده است.

روز سه‌شنبه ۲۹ تیر نیز ویدئوهایی از ایستگاه مترو صادقیه (آریاشهر) تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد مردم شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر اصل ولایت فقیه» سر می‌دهند.

در روزهای گذشته، پس از حدود ده روز اعتراض‌ در خوزستان، گزارش‌هایی درباره گسترده شدن اعتراضات در ایران و برگزاری تجمعات اعتراضی در تبریز، سقز کردستان، بجنورد در خراسان شمالی و استان البرز نیز منتشر شده بود.

بحران بی‌آبی در خوزستان که تابستان امسال شدت بیشتری یافته علاوه بر عدم دسترسی شهروندان این استان به آب آشامیدنی به کشاورزی و دامداری که منبع درآمد و معیشت بسیاری از خانوارهای این منطقه به شمار می‌رود آسیب جدی وارد کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که در اعتراض‌های خوزستان دست‌کم پنج نفر کشته شده‌اند. با این حال مخالفان معتقدند که شماره کشته‌ها بیش از این تعداد است. حکومت جمهوری اسلامی در روزهای گذشته اقدام به قطع اینترنت در این استان کرد.

در نتیجه تحریم‌های آمریکا، سوءمدیریت مقامات جمهوری اسلامی، فساد گسترده در ساختار حکومت و شیوع ویروس کرونا که به دلیل عدم واکسیناسیون تشدید شده است، اقتصاد ایران در سالهای اخیر به شدت متلاطم شده و پول ملی کاملا ارزش خود را از دست داده است.

به رغم این‌که تاکنون شش دور مذاکره بین ایران و قدرت‌های باقیمانده در برجام به علاوه آمریکا برای رفع تحریم‌ها و انجام تعهدات طرفین، برگزار شده است ولی گزارش‌ها حاکی است که تهران و واشینگتن هنوز به توافق دست نیافته‌اند. مقام‌های آمریکایی بارها گفته‌اند که برای توافق درباره برجام، توپ در زمین ایران است.

به نظر می‌رسد که تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهوری جدید باعث ایجاد ابهام درباره سرنوشت مذاکرات شده است.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌های ایران، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ر.ح-ک.ر
XS
SM
MD
LG