لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

«تزریق گسترده واکسن برکت» به خانواده و اعضای گروه حزب‌الله لبنان


منابع موثق در گفت‌وگو با رادیو فردا تایید کرده‌اند که از حدود یک ماه پیش، تزریق گسترده واکسن «برکت» به اعضای گروه شبه نظامی حزب الله لبنان و خانواده‌هایشان آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، تزریق واکسن برکت به اعضای حزب‌الله لبنان از بیش از یک ماه پیش آغاز شده بود اما این روند از یک ماه پیش شکلی گسترده به خود گرفت و خانواده‌های اعضای حزب‌الله را هم شامل شده است.

واکسن برکت توسط یک هلدینگ داروسازی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام صورت می‌گیرد. ستاد اجرایی فرمان امام زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی است و در ماه‌های گذشته، با حمایت گسترده نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت، تلاش کرده‌ است تا انحصار تولید واکسن کرونا در ایران را در دست بگیرد.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره صادرات واکسن برکت به لبنان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود ولی کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران این خبر را تکذیب کرده بود.

تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار نفر در لبنان به کرونا مبتلا شده‌اند و در روزهای اخیر گزارش‌هایی درباره شیوع کرونای دلتا در این کشور منتشر شده است.

بر اساس آخرین آمارها، از جمعیت شش و نیم میلیون نفری لبنان، حدود یک میلیون و هشتصد هزار دوز اول واکسن و ۷۱۴ هزار نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند و روند واکسیناسیون در این کشور وضعیت بهتری نسبت به ایران دارد.

همزمان با پیامدهای بحران کرونا، لبنان با مشکلات شدید اقتصادی درگیر است و ناکامی سیاستمداران در تشکیل دولت به دلیل اختلافات سیاسی، این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

در ماه‌های گذشته ارزش لیر لبنان به شدت سقوط کرده و در این کشور بحران ارز ایجاد شده است و برخی گزارش‌ها گروه حزب‌الله را به قاچاق ارز از لبنان به ایران متهم می‌کنند.

جامعه جهانی ارائه کمک به لبنان را مشروط به انجام اصلاحات در این کشور کرده ولی حزب‌الله و متحدانش اما با این اصلاحات مخالف هستند، زیرا آن‌ها را از بخشی از نفوذشان در دستگاه‌های حکومتی از جمله در پایانه‌های مرزی محروم می‌کند.

ایران بزرگ‌ترین حامی مالی حزب‌الله لبنان از دهه ۱۹۸۰ به این سو بوده است، گروه شبه‌نظامی که مورد تحریم بسیاری از کشورهای غربی است و در عین حال نفوذ چشمگیری در لبنان دارد.

XS
SM
MD
LG