لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

اعتراضات به کرج رسید


اعتراضات شامگاه گذشته در کرج
اعتراضات شامگاه گذشته در کرج

شهر کرج، مرکز استان البرز شامگاه دوشنبه چهارم مرداد به اعتراضاتی پیوست که از حدود ۱۰ روز قبل در شهرهای مختلف استان خوزستان در واکنش به تشدید بحران آب و ناکارآمدی دولت در مهار بحران‌ها آغاز شده است.

ویدیوهای متعددی از تجمعات اعتراضی در فردیس کرج منتشر شده است که در آن معترضان شعارهایی نظیر «مرگ بر دیکتاتور»، «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم» و «از کرج تا خوزستان، اتحاد، اتحاد» سرمی‌دهند.

دیگر ویدئوها حاکی از تجمع شمار زیادی از معترضان در اطراف یکی از پل‌های بزرگ در کرج است و معترضان در این تجمع شعار «رضاشاه، روحت شاد» و شعارهایی علیه نیروهای بسیج سر می‌دهند.

در کرج همزمان کادر درمانی بیمارستان خمینی این شهر نیز در یک راهپیمایی شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» و «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی پرستار روی هواست امروز» سر دادند.

ساعاتی قبل از این تجمعات، تهران نیز صحنه یک تجمع اعتراضی بود که در آن شعارهایی علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سر داده شد از جمله «خامنه‌ای حیا کن، مملکتو رها کن» و «مرگ بر دیکتاتور».

این تجمع در خیابان جمهوری، واقع در مرکز شهر، شکل گرفت و پس از آن معاون امنیتی استانداری تهران گفت که علت اعتراضات «بی‌برقی» بوده است.

اعتراضات از خوزستان به سرعت به استان‌های مختلف ایران از شمال غرب تا شمال شرق و مرکز کشور سرایت کرده است. تبریز بعدازظهر شنبه صحنه اعتراضات بود، بجنورد در خراسان شمالی، سقز در کردستان، و همچنین اصفهان نیز از جمله دیگر مناطقی هستند که در روزهای اخیر ناآرامی‌ها و اعتراضاتی را شاهد بودند.

رسانه‌های دولتی ایران تاکنون کشته شدن دست‌کم پنج نفر را در جریان این اعتراضات تایید کرده‌اند که یکی از آنان مامور نیروی انتضامی بوده است. اما گزارش‌ برخی نهادهای حقوق بشر شمار کشته‌شدگان را تا هشت نفر عنوان می‌کند.

ایران اکنون درگیر بحران‌های عمیقی در حوزه محیط زیست، اقتصاد و سیاست است. کشور دچار خشکسالی کم‌سابقه‌ای است و بارش باران از جمله در فلات مرکزی ایران امسال ۴۰ درصد کاهش داشته است به‌طوری که ۸۰ درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی است و آبرسانی سیار به وسیله تانکر در ۳۲۰ روستای استان و در ۳۰ نقطه کلانشهر اصفهان انجام می‌شود.

قطع مکرر برق، سقوط پول ملی، تورم شدید، سرکوب منتقدان و مخالفان و عدم انتقال دمکراتیک قدرت به نارضایتی‌ها در ایران به شدت دامن زده است.

از شهر بانه در استان کردستان نیز خبر می‌رسد که اهالی این شهر دوشنبه‌شب در اعتراض به کشتن یکی دیگر از کولبران منطقه در مقابل فرمانداری این شهر دست به تجمع اعتراضی زده‌اند و «سرکوب این تجمع به خشونت کشیده شده است.» تأیید مستقل این خبر هنوز میسر نیست.

با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن و پ.پ
XS
SM
MD
LG