لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

شورای جهانی طلا: سقوط چشمگیر خرید سکه در ایران


شورای جهانی طلا در تازه‌ترین گزارش فصلی خود از سقوط شدید خرید سکه و شمش طلا توسط مردم ایران در سه ماهه دوم سال جاری میلادی خبر داد.

بر اساس آمارهای این نهاد بین‌المللی که روز جمعه ۸ مرداد در وبسایت آن منتشر شد، ایرانی‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ (تقریبا معادل فصل بهار) تنها ۲.۵ تن سکه و شمش طلا خریداری کرده‌اند که کمترین میزان از پاییز سال ۲۰۱۶ است.

خرید سکه و شمش طلا توسط ایرانی‌ها در بهار امسال نسبت به فصل مشابه پارسال تقریبا یک سوم و نسبت به زمستان پارسال نیزکمتر از نصف شده است.

این نهاد بین‌المللی علت سقوط خرید سکه در ایران را تورم بالا و سرازیر شدن سرمایه‌ها به بخش‌های دیگر عنوان کرده است.

قیمت سکه در ایران همواره تابعی از نرخ ارز است. پارسال نرخ دلار در بازارهای آزاد ایران از ۱۶ هزار تومان در ابتدای سال به بالای ۳۲ هزار تومان در اواسط پاییز رسید و قیمت سکه بهار آزادی نیز از حدود ۵ میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان اوج گرفت.

البته علت رشد بالاتر سکه نسبت به ارز در این نکته بود که از ابتدای سال ۹۹ تا پاییز همان سال، قیمت جهانی طلا نیز به شدت اوج گرفته بود.

اما قیمت دلار در نیمه دوم پاییز پارسال رو به کاهش نهاد و اکنون در حول و حوش ۲۵ هزار تومان در نوسان است. قیمت طلا نیز افت کرده است.

قیمت سکه بهار آزادی هم اکنون زیر ۱۱ میلیون تومان در نوسان است که بسیار پایین‌تر از پاییز پارسال است. این در حالی است که تورم در کشور کماکان افسارگسیخته است و در تیرماه امسال نسبت به تیر پارسال به ۴۴ درصد رسیده؛ موضوعی که باعث شده سرمایه‌ها از بخش طلا به بخشهای سودآور دیگر سرازیر شود. احتمالا کاهش افت خرید سکه به افزایش مالیات دولت بر سکه نیز برگردد.

شورای جهانی طلا می‌گوید بر خلاف سکه و شمش، خرید جواهرات در ایران در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ نسبت به دور مشابه سال قبل بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۶.۳ تن رسیده است.

در مجموعه طی نیمه اول سال ۲۰۲۱ ایرانی‌ها ۱۳ تن جواهرات طلا و حدود ۸.۷ تن سکه و شمش طلا خریداری کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های شورای جهانی طلا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG