لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

رشد ۶۰ درصدی آمار مرگ و میر در ایران به نسبت دوران پیش از کرونا


سازمان ثبت احوال ایران گزارش مرگ و میر کل کشور در ۱۸ هفته ابتدایی سال جاری خورشیدی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این آمار نسبت به دوران قبل از کرونا حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.

بر اساس آمارهای این نهاد رسمی، در ۱۸ هفته ابتدایی امسال (اول فروردین تا هفته ابتدایی تیر ماه) آمار مرگ و میر در کشور نزدیک به ۱۷۶ هزار نفر بوده است، در حالی که این رقم در دور مشابه سال‌های ۹۵ تا ۹۸ که هنوز خبری از کرونا نبود، بین ۱۰۸ تا ۱۱۰ هزار نفر در نوسان بود.

دولت ایران از زمان شیوع کرونا در کشور در مظان این اتهام قرار دارد که نه تنها زمان واقعی شیوع کرونا را پنهان کرده، بلکه آمار قربانیان کرونا را نیز دستکاری می‌کند.

سازمان ثبت احوال آخرین آماری که منتشر کرده بود مربوط به بهار و تابستان سال ۹۹ است که اختلاف چشمگیری میان رشد آمار مرگ و میر در کشور و شمار قربانیان ویروس کرونا که توسط وزارت بهداشت اعلام شده بود، داشت.

بعد از آن، این سازمان انتشار هر گونه آمار از مرگ و میر در کشور را تا روزهای اخیر متوقف کرد. با این حال، سازمان ثبت احوال آرشیو آمارهای مرگ و میر در سال‌های قبل از ۹۹ را از دسترس خارج کرده و از طرفی به جای آمارهای فصلی، آمارهای هفتگی ارائه می‌دهد که به راحتی قابل مقایسه با همدیگر نیست.

اما آرشیوهای قدیمی آمار مرگ و میر در کشور که رادیو فردا پارسال از سایت سازمان ثبت احوال دانلود و نگهداری کرده بود، نشان از اختلاف چشمگیر در شمار مرگ و میر در دو سال گذشته نسبت به سال‌های پیش از آن می‌دهد.

طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت در ۱۸ هفته ابتدایی سال ۹۹ حدود ۸ هزار ۸۲۳ نفر در کشور بر اثر کرونا جان باخته‌اند، اما آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد در همین دوره آمار مرگ و میر نزدیک ۵۷ هزار نفر بیشتر از دور‌ه‌های مشابه در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ بوده است با احتساب این که آمار کل مرگ و میر در این مدت حدود ۱۵۷ هزار نفر بوده است

همچنین آمارهای رسمی وزارت بهداشت مدعی هست که در ۱۸ هفته ابتدایی امسال نیز حدود ۲۲ هزار و ۲۶۱ نفر از کرونا در کشور جان باخته‌اند، اما محاسبات سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد در همین دوره ۶۵ هزار و ۷۰۶ نفر افراد بیشتری نسبت به دور مشابه در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ فوت کرده‌اند با توجه به این که آمار مرگ و میر در کل نزدیک به ۱۷۶ هزار نفر بوده است.

بدین ترتیب، این شائبه به وجود می‌آید که شمار واقعی قربانیان کرونا در ایران طی ۱۸ هفته ابتدایی امسال ۳ برابر و برای پارسال بیش از ۵ برابر رقمی باشد که آمارهای وزارت بهداشت ایران نشان می‌دهد.

با استفاده از گزارشهای وزارت بهداشت، سازمان ثبت احوال؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG