لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

حمله به نفتکش مرسر استریت؛ نخست وزیر اسرائيل: ایران باید بفهمد که اشتباه بزرگی کرد


نفتکش مرسر استریت (عکس از آرشیو)
نفتکش مرسر استریت (عکس از آرشیو)

دو روز پس از حمله به یک کشتی متعلق به یک شرکت اسرائیلی در آب‌های دریای عمان، که به مرگ دو تن از خدمه آن منجر شد، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، از جامعه بین‌المللی خواست «به رژیم ایران بفهماند که اشتباه بزرگی کرده است».

آقای بنت در آغاز نشست کابینه دولت اسرائيل درروز یکشنبه، دهم مرداد، افزود کشورش «می‌تواند این پیام را از راه‌هایی که خود در اختیار دارد، به ایران بفهماند».

او گفت «ایران هراسان شده» و «مسئولیت خود در این حمله را تکذیب می‌کند» اما اسرائیل قاطعانه می‌گوید «ایران عامل حمله به کشتی بوده است».

همزمان رسانه‌های اسرائیل از تلاش دولت این کشور برای کشاندن این ماجرا به نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، نامه رسمی شکایت اسرائیل علیه «حمله تروریستی ایران»، روز یکشنبه، دهم مرداد، از سوی گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل و واشینگتن، رسما به دبیرخانه شورای امنیت ارائه خواهد شد.

به نوشته جروزالم پست، اسرائیل در این نامه خواهان تقبیح جمهوری اسلامی ایران به عنوان «طراح» و «مجری حمله تروریستی دریایی» شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری امروز اتهامات اسرائيل در این باره را «بچه‌گانه» و «واهی» خواند و دست داشتن ایران در این حمله را رد کرد.

رادیوی ارتش اسرائیل نیز گزارش داده است که اسرائيل تلاش خواهد کرد تا شورای امنیت تنها به نکوهش ایران بسنده نکرده و دست جامعه جهانی را در اتخاذ «اقدامات قاطع» علیه ایران باز کند.

بر اساس گزارش این رادیو، واکنش اسرائیل به حمله دریایی ایرانی، یک امر حتمی است و ارتش اسرائیل درباره تعیین زمان و مکان مناسب تصمیم می‌گیرد.

شبکه کان اسرائیل نیز از تشکیل یک نشست اضطراری در وزارت دفاع اسرائیل و همچنین گفت‌وگوی تلفنی بنی گانتز، وزیر دفاع، با آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسرائیل، برای بررسی واکنش‌های احتمالی از سوی این کشو خبر داد اما جزییات بیشتری در این باره اعلام نکرد.

در حمله‌ای که اسرائیل و سنتکام آن را «پهپادی» نامیده‌اند، بامداد پنجشنبه، هفتم مرداد، کشتی «مرسر» که در مالکیت شرکت اسرائیلی «زودیاک» است، آسیب دید و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند.

رسانه‌های اسرائیل نیز در خصوص ماهیت حمله گفته‌اند که پهپادهای به کار رفته در این حمله از نوع انتحاری بودند.

این حمله ظاهرا پهپادی در حالی رخ داد که روزنامه وال استریت جورنال هفته گذشته از تصمیم دولت جو بایدن برای تحریم‌های جدید به دلیل پیشرفت‌های ایران در پهپادها و موشک‌های بالیستیک خبر داد.

یک مقام ارشد آمریکا به وال استریت جورنال گفته بود که حملات پهپادی از سوی نیروهای متحد ایران علیه منافع آمریکا و همپیمانانش در منطقه، افزایش داشته و مخاطرات این توانمندی ایران و نیروهای نیابتی‌اش، در قیاس با برنامه هسته‌ای ایران، «فوری‌تر» است.

یائیر لاپید، وزیر خارجه و نخست وزیر جایگزین اسرائیل، روزهای جمعه و شنبه با وزیران خارجه بریتانیا، آمریکا و رومانی تلفنی گفت‌وگو کرده و خواهان در پیش گرفتن «واکنش سرسختانه» به ایران شد.

آقای لاپید در پی مکالمه با همتای آمریکایی خود در توییترش نوشت که یک با دیگر «ایران قاطعیت اسرائیل را در دفاع از منافع خود دست کم گرفته است».

یک «مقام ارشد اسرائیلی» که نامش برده نشده، به جروزالم پست گفته است که این «حمله تروریستی» تنها چند روز پیش از آغاز به کار ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب ایران، صورت گرفته و نشان از آن دارد که ایران «نقاب را از چهره خود برمی‌دارد» و دیگر کسی در دنیا نمی‌تواند بگوید که ماهیت رژیم حاکم بر ایران را نمی‌شناسد.

XS
SM
MD
LG