لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

حمله به نفتکش اسرائیلی؛ سفیران ایران در دو کشور احضار شدند، ایران هشدار داد


نفتکش مرسر استریت (عکس از آرشیو)
نفتکش مرسر استریت (عکس از آرشیو)

بریتانیا و رومانی روز دوشنبه ۱۲ مرداد سفیران ایران در کشورهای خود را در ارتباط با حمله به یک کشتی تجاری در سواحل عمان احضار کردند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز دوشنبه جیمز کلورلی، وزیر امور خاورمیانه بریتانیا، محسن بهاروند را در واکنش به حمله روز پنجشنبه به کشتی اسرائیلی «ام‌وی مرسر استریت» که منجر به کشته شدن یک تبعه انگلیسی و یک شهروند رومانیایی شد، احضار کرد.

وزارت خارجه رومانی نیز روز دوشنبه ضمن انتشار بیانیه‌ای، سفیر ایران در این کشور را احضار کرد.

در این بیانیه با اشاره به عامدانه بودن این حمله از سوی ایران، تاکید شده که دولت رومانی برای خود حق اقدام در کنار شرکای بین‌المللی برای پاسخ مناسب دادن به این حمله را محفوظ می‌دارد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ایران با تکذیب دوباره نقش داشتن ایران در حمله به نفتکش اسرائيلی گفته است که حکومت ایران به هر اقدام تلافی‌جویانه‌ کشورهای دیگر «بی‌درنگ و با قوت و جدیت» پاسخ می‌دهد.

سعید خطیب‌زاده گفته است وزیران خارجه بریتانیا و آمریکا «سند و مدرک» برای نقش داشتن ایران در حمله به این نفتکش ارائه نداده و «بیانیه‌های هماهنگ شده» علیه ایران خوانده‌اند.

علاوه بر نخست وزیر اسرائيل و وزیر خارجه بریتانیا که ایران را مسئول این حمله دانسته‌اند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای ایران را مسئول حمله مرگبار به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان دانست و گفت «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.

وب‌سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران نیز امروز در گزارشی اظهارات مقام‌های آمریکا و بریتانیا را «تکمیل پروژه ایران‌هراسی برای به کرسی نشاندن منویات زیاده‌خواهانه آنها در مذاکرات» مربوط به احیای برجام دانسته است.

در حمله‌ای که اسرائیل و سنتکام آن را «پهپادی» نامیده‌اند، بامداد پنجشنبه، هفتم مرداد، کشتی «مرسر» که در مالکیت شرکت اسرائیلی «زودیاک» است، آسیب دید و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند.

پیش از این، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نیز با تاکید بر لزوم پاسخ دادن به ایران گفته بود کشورش «می‌تواند این پیام را از راه‌هایی که خود در اختیار دارد، به ایران بفهماند».

رادیوی ارتش اسرائیل نیز روز یک‌شنبه گزارش داد که واکنش اسرائیل به حمله دریایی ایران، یک امر حتمی است و ارتش اسرائیل درباره تعیین زمان و مکان مناسب تصمیم می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG