لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

آمریکا در مورد حمله به نفتکش: ایران مسئول است و پاسخی مناسب در راه است


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا

پس از اسرائیل و بریتانیا، ایالات متحده آمریکا نیز روز یک‌شنبه دهم مرداد ایران را متهم به حمله مرگبار به نفتکش اسرائیلی در ساحل عمان کرد و قول داد که «پاسخی مناسب» به این حمله در راه است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «با بررسی اطلاعات موجود، اطمینان داریم که ایران این حمله را انجام داده است.»

آقای بلینکن در این بیانیه گفته است که هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد و ایالات متحده با شرکای خود در حال بررسی مراحل بعدی است و با دولت‌های منطقه نیز برای «پاسخ مناسب» به این حمله در حال گفت‌وگو است.

کمی پیش از آقای بلینکن، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کرد که به باور دولت لندن، ایران پشت حمله به این نفتکش بوده و این کار «حمله‌ای عامدانه و نقض فاحش قوانین بین‌المللی» است.

از زمان حمله به نفتکش اسرائیلی در هفتم مرداد ماه در آب‌های عمان دولت بریتانیا در رابطه با این موضوع سکوت کرده بود، اما آقای راب روز یکشنبه ۱۰ مرداد گفت حمله به این نفتکش که منجر به کشته شدن دو نفر، از جمله یک شهروند بریتانیا شده، توسط پهپادهای انتحاری ایران انجام شده است.

در حمله‌ای که اسرائیل و سنتکام آن را «پهپادی» نامیده‌اند، بامداد پنجشنبه، هفتم مرداد، کشتی «مرسر» که در مالکیت شرکت اسرائیلی «زودیاک» است، آسیب دید و دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی آن کشته شدند.

آقای راب حمله به نفتکش را «بی‌رحمانه» توصیف کرده و گفته‌است بریتانیا با متحدان خود در حال رایزنی است تا پاسخی به این «حمله غیرقابل قبول» داده شود.

همزمان سپهبد آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل با نیک کارتر همتای بریتانیایی خود در این باره گفت‌وگو کرده‌اند.

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای گفته‌است طرفین درباره حوادث اخیر منطقه و تهدیداتی که هر دو کشور را دچار چالش کرده، گفت‌وگو کرده‌اند. این بیانیه اطلاعات بیشتری دربارهٔ این گفتگوها نداده است.

روز یکشنبه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی منکر دست داشتن این کشور در حمله به کشتی اسرائیلی شد.

دو روز پس از حمله به یک کشتی متعلق به یک شرکت اسرائیلی در آب‌های دریای عمان، که به مرگ دو تن از خدمه آن منجر شد، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، از جامعه بین‌المللی خواست «به رژیم ایران بفهماند که اشتباه بزرگی کرده است».

آقای بنت در آغاز نشست کابینه دولت اسرائيل درروز یکشنبه، دهم مرداد، افزود کشورش «می‌تواند این پیام را از راه‌هایی که خود در اختیار دارد، به ایران بفهماند».

او گفت «ایران هراسان شده» و «مسئولیت خود در این حمله را تکذیب می‌کند» اما اسرائیل قاطعانه می‌گوید «ایران عامل حمله به کشتی بوده است».

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز، دیلی میل، رادیو فردا / د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG