لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

درخواست طالبان: کابل بدون درگیری تسلیم شود


تصویری از نیروهای طالبان در شهر غزنی
تصویری از نیروهای طالبان در شهر غزنی

همزمان با انتشار گزارش‌های متعدد درباره حضور طالبان در نزدیکی شهر کابل، گروه طالبان با صدور اطلاعیه‌ای خواسته است که شهر کابل بدون درگیری تسلیم شود و نیروهای این گروه به صورت «مسالمت آمیز» وارد شهر شوند و روند انتقال قدرت صورت گیرد.

این گروه با تاکید بر اینکه قصد ندارد با زور و از طریق جنگ وارد کابل شود، تاکید کرده است که نیروهای این گروه در دروازه‌های کابل منتظر می‌مانند و به شهر وارد نمی‌شوند.

اکانت توییتری ارگ، وابسته به ریاست جمهوری افغانستان در توییتی با تایید اینکه در برخی نقاط شهر کابل درگیری شده است، نوشته است که «نیرو های امنیتی و دفاعی کشور در هماهنگی با همکاران بین المللی وضعیت امنیتی» شهر کابل را در کنترل دارند.

در همین حال گزارش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که حکایت از ورود نیروهای طالبان به برخی از مناطق کابل دارند. انتشار این خبرها موجب نگرانی مردم شهر کابل و شکل‌گیری صف‌های طولانی مقابل بانک‌های این شهر شده است.

گروه طالبان می‌گوید تا زمانی که روند انتقال قدرت کامل نشده است، حکومت افغانستان مسئول تامین امنیت است و از شهروندان خواسته است که برای خروج از کشور تلاش نکنند.

این گروه همچنین وعده داده است که مقام‌های حکومت از انتقام‌جویی مصون خواهند بود و می‌توانند عفو شوند.

نیروهای طالبان در ساعات گذشته بدون درگیری شهرهای جلال آباد مرکز ولایت (استان) ننگرهار و ولایت‌های بامیان و دایکندی را تصرف کردند.

با سقوط جلال آباد، ارتباط کابل با شرق کشور قطع شده است و اکنون پایتخت افغانستان تنها شهر پر جمعیت کشور است که هنوز به تصرف طالبان در نیامده است.

XS
SM
MD
LG