لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

خودروسازان فرانسوی و راه پردست‌انداز بازگشت به ایران


رنوی کاپتور در یک نمایشگاه خودرو در تهران در پاییز ۹۶، چند ماه پس از امضای قرارداد همکاری بین وزارت صنعت و شرکت رنو
رنوی کاپتور در یک نمایشگاه خودرو در تهران در پاییز ۹۶، چند ماه پس از امضای قرارداد همکاری بین وزارت صنعت و شرکت رنو

بازار خودرو ایران همیشه برای خودروسازان فرانسوی مهم بوده است، اما از سه سال پیش، در پی خروج آمریکا از برجام، آن‌ها از بازار ایران محروم شدند و حالا مدتی است که در پی انجام شدن برخی مذاکرات برای احیای برجام، زمزمه‌هایی از بازگشت آن‌ها به بازار ایران در رسانه‌های ایران شنیده می‌شود.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، درباره احتمال بازگشت خودروسازان فرانسوی به ایران گفته است: «خودروسازان فرانسوی که دربارهٔ آن‌ها صحبت می‌کنیم، رنو و پژو هستند که رنو اصلاً از ایران نرفته است. یعنی دفتر این شرکت هنوز در ایران است و مترصدند که اگر فضا آماده شود، فعالیت‌های خود را آغاز کنند.»

به‌گفتهٔ این عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و فرانسه، با توجه به این‌که رفتن آن‌ها به میل و اختیار خودشان نبوده و تحت فشار دولت وقت آمریکا این اتفاق افتاده است، «بنابراین اگر شرایط مهیا شود، ادامه همکاری مشکلی ندارد».

با وجود گفته‌های این مدیر در صنایع قطعه‌سازی ایران، بازگشت پژو و رنو به ایران مخالفان جدی هم دارد.

در این باره روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده است که خروج فرانسوی‌ها از بازار خودرو ایران را افراد و نهادهای اصولگرا به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی برنتابیدند و ضمن تقبیح این رفتار، تهدید کردند که شرکت‌های متعلق به فرانسه دیگر جایی در ایران نخواهند داشت و اگر هم قرار بر بازگشت‌شان باشد، بسیار بر آنها سخت گرفته خواهد شد.

این گزارش همچنین افزوده است که «در کنار این موضع‌گیری‌های شدید، انتشار خبر همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین نیز بر شائبه‌ها مبنی بر پایان کار شرکت‌های فرانسوی به‌خصوص خودروسازانش در کشور دامن زده است.»

با این حال، برخی رسانه‌های ایران نیز بر اساس گفت‌وگو بین رئیس‌جمهور جدید ایران با همتای خود در فرانسه از احتمال بازگشت شرکت‌های خودروساز فرانسوی به ایران خبر داده‌اند.

نخستین تماس رسمی قدرت‌های اقتصادی جهان با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران، از طریق امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، برقرار شد. طبق آنچه از این گفت‌وگوی یک‌‌ساعته در رسانه‌های مختلف مطرح شده، دو طرف علاوه بر صحبت بر سر مسائل سیاسی و منطقه‌ای، از ضرورت تعمیق روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری خود نیز سخن گفته‌اند.

با این حال هنوز هیچ جزئیاتی از مذاکرات احتمالی در مورد توافق‌های احتمالی اقتصادی میان این دو کشور منتشر نشده است و برخی رسانه‌ها در ایران صرفاً گزارش کرده‌اند که در این تماس، ابراهیم رئیسی بر توسعه روابط دو کشور به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرده است.

در همین حال، سایت دیجیاتو گزارش داده است که «رنو مجدداً اعلام کرده که تصمیم قطعی برای بازگشت به ایران دارد و اگر برجام احیا و تحریم‌ها لغو شود، بلافاصله به بازار ایران بازخواهد گشت.»

به گزارش تجارت‌نیوز، در جلسه‌ای که چندی پیش بین سفیر فرانسه، نمایندگان شرکت‌های این کشور از جمله رنو و برخی قطعه‌سازان و طرف‌های ایرانی برگزار شده، طرفین بر سر فعالیت‌هایشان در ایران پساتحریم بحث و گفتگو کرده‌اند و نمایندهٔ رنو تأکید کرده که تصمیم این شرکت برای بازگشت به ایران قطعی است.

بر اساس این گزارش غیررسمی و به‌گفته یک منبع که نخواسته نامش فاش شود، نمایندهٔ رنو در این جلسه عنوان کرده تنها مانع بازگشت این شرکت به ایران بلاتکلیفی برجام و تحریم است و اگر برجام احیا و تحریم لغو شود، رنو بلافاصله باز خواهد گشت.

شرکت رنو با توجه به نفوذ دولت فرانسه احتمالاً در صورت توافق بین ایران و غرب اولین شرکتی است که به ایران باز خواهد گشت و احتمالا به دنبال این شرکت نیسان و میتسوبیشی، شرکای رنو، هم به بخشی از بازار ایران چشم خواهند دوخت، ولی داستان برای پژو و سیتروئن پیچیده‌تر است.

پژو هم‌اکنون رهبری گروه استلانتیس را بر عهده دارد. گروه استلانتیس هم شامل برندهای فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و آمریکایی است و همین حضور چند نشان بزرگ خودسازی آمریکایی مانند کرایسلر، بازگشت دوبارهٔ پژو به ایران را سخت خواهد کرد.

در طرح جدید استلانتیس، بسیاری از قطعات به‌صورت مشترک تولید می‌شود و برخی قطعات پژو و سیتروئن هم از قطعه‌سازان آمریکایی تأمین می‌شود. همین موضوع قضیه حضور دوباره پژو و سیتروئن را در بازار ایران پیچیده‌تر می‌کند.

XS
SM
MD
LG