لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

پزشک ویژه خامنه‌ای دولت روحانی را مقصر تاخیر در واردات واکسن کرونا دانست


علیرضا مرندی، پزشک ویژه رهبر جمهوری اسلامی 
علیرضا مرندی، پزشک ویژه رهبر جمهوری اسلامی 

علیرضا مرندی، پزشک ویژه رهبر جمهوری اسلامی، تایید کرده است که تعلل در واردات واکسن خارجی کرونا باعث افزایش زیاد «تلفات» بیماری کرونا شده است.

او که قبلا از مخالفان جدی واردات واکسن کرونای بریتانیایی و آمریکایی بود، در گفت‌وگویی که روز دوشنبه، ۲۵ مرداد، در خبرگزاری فارس منتشر شده، گفته است دولت روحانی در جریان واردات واکسن کرونا از چین «منفعلانه برخورد کرد» و باعث شد واکسن وارد نشود.

در هفته‌های اخیر با افزایش شدید آمار قربانیان کرونا در ایران، انتقادهای گسترده‌ای درباره فرمان منع واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا که توسط رهبر حکومت ایران صادر شد، مطرح شده است و نزدیکان علی خامنه‌ای می‌کوشند مسئولیت بحران تامین واکسن را متوجه دولت روحانی و کشورهای خارجی کنند.

علیرضا مرندی علاوه بر امضای بیانیه‌ منع واردات بریتانیایی و آمریکایی که توسط برخی از پزشکان دیگر از جمله بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت پیشنهادی ابراهیم رئيسی امضا شده بود، نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت و گفت نباید به تصمیم ایران در زمینه عدم خرید این نوع واکسن‌ها انتقاد شود.

آقای مرندی در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس همچنین اظهارات رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور را متهم کرده که با «چین هراسی و روسیه هراسی» در تامین نشدن واکسن کرونا نقش داشتند و گفته استمقام‌های دولت روحانی چون در واردات واکسن فایزر «ذینفع بودند»، بر «واردات و خرید» آن اصرار داشتند.

روند واکسیناسیون در روزهای اخیر در ایران سرعت یافته است ولی تاخیر در واردات واکسن خارجی و عدم تحقق وعده‌های شرکت دارویی برکت برای تولید صنعتی واکسن داخلی باعث بروز انتقادهای گسترده شده است.

شرکت برکت که از جمله نهادهای اقتصادی زیرمجموعه دفتر رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، وعده داده بود که تا اواسط مردادماه بیش از ۲۵ میلیون دوز واکسن برکت که ادعا می‌کند تولید کرده است را تحویل وزارت بهداشت دهد ولی بر اساس آمارهای رسمی کمتر از یک دهم این میزان واکسن را تحویل داده است.

XS
SM
MD
LG