لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۸

اشرف غنی: طالبان در ارگ، اتاق به اتاق می‌گشتند تا من را پیدا کنند


اشرف غنی
اشرف غنی

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که از کشور خارج شده، روز چهارشنبه ۲۷ مرداد با ارسال یک پیام ویدیویی در صفحه فیس‌بوک خود گفت که طالبان و همکاران داخلی و خارجی آنها گفته بودند تا وی در قدرت باشد، کشور روی مسالمت نخواهد دید.

او که از افغانستان خارج شده و در امارات متحده به‌سر می‌برد در این پیام گفت که «اگر در قدرت می‌ماندم، کابل کوچه به کوچه مثل سوریه و یمن ویران می‌شد.»

آقای غنی توضیح داد: «دقایقی پس از آنکه من مجبور شدم از کابل بیرون بیایم، طالبان و چهره‌های ناشناس، وارد ارگ [کاخ ریاست‌جمهوری] شدند و هیچ مقاومتی مقابل آنها شکل نگرفت. آنها اتاق به اتاق می‌گشتند تا من را پیدا کنند. تصمیم این بود که آنچه ۲۵ سال پیش در افغانستان رخ داده بود، بار دیگر تکرار شود.»

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان که متحد آمریکا به حساب می‌آمد، پس از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، این کشور را ترک کرد.

محل اقامت اشرف غنی در روزهای اخیر مشخص نبود اما روز چهارشنبه امارات متحده عربی با تائید حضور اشرف غنی در این کشور، اعلام کرد که رئیس‌جمهوری گریخته از افغانستان را به‌دلایل «انسان‌دوستانه» پذیرفته است.

بخش فارسی پیام آقای غنی از دقیقه ۲:۱۵ ویدئو:

آقای غنی در پیام ویدئی تازه خود گفته است: «اگر کسی به شما گفت رئیس‌جمهورتان شما را فروخت و برای منفعت مالی و حفظ جان خود، فرار کرد، باور نکنید. من هنگام خروج از افغانستان، حتی فرصت پیدا نکردم که دمپایی‌های خود را درآورده و کفش بپوشم.»

رئیس جمهور تبعیدی افغانستان اضافه کرد: «بزرگ‌ترین سرمایه زندگی‌ام که کتاب‌ها و دفترچه‌ها و خاطرات شخصی و لپ‌تاپم بود، که همه دار و ندار زندگی معنوی من بود را نتوانستم با خود ببرم. همه اینها که جزو اسرار محرمانه و دولتی هستند، متأسفانه به‌دست دیگران افتادند.»

آقای غنی در ادامه نیز گفت که «هیچ گفت‌وگویی برای ترک افغانستان با قدرت‌های بین‌المللی مقیم افغانستان نداشتم. و خروج من، دفعتاً و تحت فشار همکاران امنیتی ما رخ داد. من با یک پیراهن و دمپایی مجبور به ترک وطن شدم. جزئیات را ان‌شالله بعداً با شما در میان می‌گذارم.»

او در پایان نیز افزود که «در آخر برایتان یک پیام مهم دارم؛ من قصد فرار و جلای وطن را ندارم. فعلاً در امارات هستم تا از فاجعه و خونریزی جلوگیری شده باشد. در حال حاضر در حال مشورت هستم تا به افغانستان برگردم و به تلاش‌هایم برای تأمین عدالت، حاکمیت افغان‌ها و اعاده ارزش‌ها و دستاوردهای اسلامی و واقعی ملت افغانستان با هم مبارزه کنیم.»

آقای غنی در سخنان خود توضیحی در مورد علت اینکه چرا نیروهای نظامی دولت او در کابل و همچنین محافظان کاخ ریاست‌جمهوری مقاومتی علیه پیشروی طالبان نکردند، نداد. مقام‌های دولت اشرف غنی از سوی بسیاری از نهادهای افغان و بین‌المللی متهم به فساد اداری گسترده و استفاده نابه‌جا از کمک‌های مالی جهانی هستند.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری فراری افغانستان روز سه شنبه ۲۶ مرداد اعلام کرد٬ بر اساس قانون اساسی و در غیاب محمد اشرف غنی، او سرپرست مشروع و قانونی ریاست جمهوری افغانستان است.

آقای صالح تاکید کرده است که در داخل افغانستان حضور دارد و «بصورت قانونی و مشروع سرپرست این مقام /کرسی» است.

او اضافه کرده است که «برای تحکیم این جایگاه باتمام رهبران کشور» در مشورت است.

بنابر برخی گزارش‌ها، امرالله صالح با افراد بانفوذی در دره پنجشیر در شمال افغانستان که هنوز به کنترل طالبان درنیامده نیز در تماس بوده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه در اولین نشست خبری این گروه پس از تصرف کابل گفت که طالبان یک دولت اسلامی در افغانستان برقرار خواهد کرد.

به دنبال فرار اشرف غنی، و شماری از مسئولان دولتی از کشور، «شورای هماهنگی» متشکل از شماری از رهبران سیاسی ایجاد شد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان، می‌گوید که این شورا با هدف «جلوگیری از هرج‌ومرج و جهت اداره بهتر امور مربوط به صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت» تشکیل شده است.

XS
SM
MD
LG