لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

دولت یمن: کارشناس نظامی ایران در یمن کشته شد؛ ایران تکذیب کرد


تصویر آرشیوی از نیروهای حوثی تحت حمایت ایران 
تصویر آرشیوی از نیروهای حوثی تحت حمایت ایران 

مقام‌های دولت یمن می‌گویند در جریان حمله جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان به مواضع شورشیان شیعه حوثی، یک کارشناس ارشد نظامی ایران که مسئولیت آموزش شورشیان حوثی را بر عهده داشت، کشته شده است.

معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت یمن، نام این کارشناس را «حیدر سیرجان» اعلام کرده است و گفته است که او به همراه ۹ نفر دیگر در جریان حملات ائتلاف کشته شده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اما این خبر را تکذیب کرده است و گفته است: «هیچ مستشار نظامی ایرانی در یمن حضور ندارد».

بر اساس گزارش مقام‌های یمنی، حیدر سیرجان جانشین مصطفی الغروی، کارشناس نظامی حزب‌الله لبنان در استان مارب بوده که ماه مه امسال در جریان حمله نظامی ائتلاف کشته شده بود. سیرجان و الغروی هر دو مسئول آموزش نیروهای حوثی در پایگاههای نظامی حوثی‌ها در منطقه صرواح استان مارب بوده‌اند.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن در ادامه گفته است که حیدر سیرجان متخصص جنگ‌های نیروی زمینی، خصوصا در مناطق کوهستانی بوده و تا ۵ ژوئن امسال در مناطق ساحلی غرب یمن فعال بوده، اما از ۷ ژوئن به منطقه مارب اعزام شده و مسئولیت آموزش نیروهای حوثی در این منطقه را بر عهده گرفته است.

او تاکید کرده است که ایران با اعزام «صدها» کارشناس نیروی سپاه پاسداران، ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی، موشک و پهپادها، نقش چشمگیری در ناامنی یمن داشته و رهبری خط مقدم نیروهای حوثی در جنگ را بر عهده دارد.

آقای الاریانی با اشاره به دخالت‌های ایران در یمن، از جامعه جهانی، خصوصا شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا قدم‌های محکمی برای مقابله با نفوذ ایران در یمن و جنگ‌افروزی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده این کشور در منطقه بردارند.

حمایت‌های ایران از شورشیان حوثی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. روز ۱۹ مرداد، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با اشاره به این موضوع گفت که به‌رغم حضور تهران در مذاکرات جداگانه با مقامات سعودی و آمریکایی به‌منظور کاهش تنش‌ها در منطقه، ارسال جنگ‌افزارهای پیچیده برای شورشیان حوثی در یمن از سوی جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

به گفته دانا استرول، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، «کُشندگی و پیچیدگی» تجهیزات و اطلاعاتی که از سوی حکومت ایران به حوثی‌ها منتقل می‌شود به‌طور مرتب در حال افزایش است، «تا بتوانند از این طریق به قلمرو عربستان و غیرنظامیان سعودی حمله کنند».

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

جنگ داخلی یمن در سال ۲۰۱۴ با حمله شورشیان شیعه حوثی مورد حمایت ایران علیه دولت یمن و کنترل بخش‌های زیادی از کشور، از جمله صنعا پایتخت یمن آغاز شد و در سال ۲۰۱۵ نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان با درخواست دولت یمن وارد جنگ با حوثی‌ها شد.

بر اساس آمارهای سازمان ملل تاکنون دست‌کم ۲۳۳ هزار نفر در جنگ یمن کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارشهای صفحه توئیتری الاریانی، شرق‌الاوسط، رادیو فردا. د.خ

XS
SM
MD
LG