لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

پرفروش‌ترین خودرو اروپا؛ داچیا ساندرو جلوتر از دیگران


مجلهٔ خودرو: داچیا ساندرو با عبور از فولکس‌واگن گلف عنوان پرفروش‌ترین خودرو اروپا را به دست آورد.

تغییر داستان توسط داچیا

شرکت داچیا رومانی، که زیرمجموعهٔ شرکت رنو است، توانست بالأخره عنوان خودرو پرفروش اروپا را از شرکت فولکس‌واگن بگیرد.

بر اساس آمار فروش خودرو در ماه ژوئیه (ماه گذشتهٔ میلادی) مقام اول فروش در اختیار داچیا ساندرو، مقام دوم در اختیار فولکس‌واگن گلف و مقام سوم در اختیار تویوتا یاریس است.

هر سه خودرو در کلاس خودروهای کلاس بی هاچ‌بک شهری هستند، اما قیمت داچیا از دو خودرو دیگر بسیار ارزان‌تر است.

شرکت داچیا رومانی ارزان‌ترین خودروهای اروپا را می‌سازد. این شرکت از پلت‌فرم مشترکی با محصولات رنو و نیسان استفاده می‌کند. پس از آن‌که رنو شرکت داچیا را اواخر دهه ۹۰ میلادی خرید، این شرکت با تحولات زیادی روبه‌رو شد؛ تا پیش از آن این شرکت یکی از بازمانده‌های خودروسازی در بلوک شرق بود.

رئیس‌جمهور وقت رومانی هنگام رونمایی از داچیا لوگان جدید، بخارست، ژوئن ۲۰۰۴
رئیس‌جمهور وقت رومانی هنگام رونمایی از داچیا لوگان جدید، بخارست، ژوئن ۲۰۰۴

محصولات داچیا در ایران هم با نشان رنو فروخته و ساخته می‌شد، از جمله نسل اول لوگان که با نام تندر ۹۰ فروخته می‌شود و نسل اول ساندرو.

رنو پس از خروج آمریکا از برجام مجبور شد تولید محصولاتش را در ایران قطع کند و هنوز اجازهٔ بازگشت به بازار خودرو ایران را پیدا نکرده است.

پژو پارس با موتور جدید

خودرو پژو پارس یکی از محصولات پرطرفدار بازار خودرو ایران است. این خودرو البته روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ توسعه پیدا کرده و بیش از ۲۵ سال است که در ایران تولید می‌شود و فناوری آن قدیمی است.

موتور این خودرو بسیار پرمصرف است و برای شرایط اقلیمی ایران مناسب نیست. شاید به همین دلیل باشد که ایران‌خودرو بدون آن‌که قصد خارج کردن این محصول را از خط تولید داشته باشد، موتور آن را بهینه‌سازی کرده است.

رستم مهرزاد، مدیر پروژه انطباق موتور ایران‌خودرو، در این باره گفته است: «موتور XU7 پلاس به‌لحاظ طراحی جدید منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ، ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد. همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند، مانند میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل‌لنگ، سرسیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است. نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقا یافته و دارای عمر بالاتر هستند. همچنین استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری‌هایی است که در مدل دوگانه‌سوز این موتور استفاده شده است.»

خط مونتاژ خودرو پژو پارس در کارخانه ایران‌خودرو - شیراز آذر ۱۳۹۹
خط مونتاژ خودرو پژو پارس در کارخانه ایران‌خودرو - شیراز آذر ۱۳۹۹

به‌گفته آقای مهرزاد، در موتور XU7P از واشر سرسیلندر مشابه موتور XU7 دوگانه‌سوز استفاده می‌شود که ادعا شده دارای بهبود کیفی است. همچنین در این موتور سیستم خنک‌کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک‌کاری مشابه موتورهای TU5 و EF7 به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود.

شاسی‌بلند جدید فراری

شاسی‌بلند پروسانگ محصول جدید شاسی‌بلند فراری است که می‌تواند به یکی از لوکس‌ترین و اسپرت‌ترین شاسی‌بلندهای بازار خودرو تبدیل شود.

این خودرو در زبان ایتالیایی به معنی خون خالص [نژاد اصیل] است و شاید فراری با این نام‌گذاری می‌خواهد به اصالت این خودرو و اولین بودن آن اشاره کند.

2020 Ferrari Purosangue SUV
2020 Ferrari Purosangue SUV

فراری این خودرو را اتومبیل کاربردی خود توصیف کرده است. این خودرو در فراری از اولین اتومبیل‌های پیشرانهٔ جلو محسوب می‌شود. البته جعبه‌دنده و دیفرانسیل در عقب خودرو قرار گرفته است.

شاپسی‌بند پروسانگ دارای یک موتور ۱۲سیلندر خورجینی تنفس طبیعی است که ۸۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

خطر برای تسلا

برخی کارشناسان اخطار می‌دهند که تسلا سایبر تراک می‌تواند برای شرکت تسلا فاجعه‌بار باشد. این خودرو شکلی کاملاً عجیب دارد و قرار است بازار وانت‌های برقی را دچار تحول کند.

با وجود این، معرفی اف ۱۵۰ برقی فورد می‌تواند بازی را برای تسلا تغییر دهد، چرا که فورد ۱۵۰ پرفروش‌ترین خودرو آمریکاست و اگر نسخهٔ برقی آن هم موفق شود، کار را برای تسلا سخت خواهد کرد.

اولین زن موتورسوار ایرانی در مسابقات جهانی موتورکراس

فهیمه نعمت‌اللهی، از ورزشکاران موتورکراس ایران، به‌عنوان اولین زن موتورسوار ایرانی به wmx مسابقات جهانی موتورکراس راه یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این اولین‌بار در تاریخ ایران است که یک زن ایرانی به مسابقات جهانی موتورسواری راه پیدا کرده است.

مسابقات جهانی موتورکراس زنان WMX در دسته موتورکراس 250 سی‌سی قرار دارد و پنجم سپتامبر در قره‌حصار ترکیه برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG