لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

آیا آیفون ۱۳ انقلابی خواهد بود؟


مجلۀ فناوری: آیفون ۱۳ هنوزنیامده جهان فناوری را پر از پیش‌بینی و شایعه دربارۀ این محصول کرده‌ است، اما آیا این محصول واقعاً انقلابی خواهد بود؟

آیفون ۱۳ و اتصال به اینترنت ماهواره‌ای

مهم‌ترین خبر دربارۀ آیفون ۱۳ احتمالِ امکان اتصال آن به اینترنت ماهواره‌ای است. البته برخی این مورد را رد کرده‌اند و بخشی از تحلیلگران هم آن‌را تنها در مواقع خطر امکان‌پذیر دانسته‌اند.

با این‌همه اگر بدبینانه هم نگاه کنیم، آیفون ۱۳ راه وصل شدن به اینترنت ماهواره‌ای را باز کرده است. اگر روزی برسد که بدون دستگاه‌های خاص بتوان به اینترنت ماهواره‌ای وصل شد، هر محصولی را که آغازگر این کار در جهان موبایل‌ها باشد می‌توان محصولی انقلابی توصیف کرد.

البته منظور از اینترنت ماهواره‌ای امکان اتصال به ماهواره‌های زیر مدار دو هزار کیلومتر است، چرا که هم‌اکنون موبایل‌های ماهواره‌ای برای اتصال به ماهواره‌های بسیار دورتر از مدار دو هزار کیلومتری از زمین وجود دارد اما سرعت آن‌ها پایین، خدمات آن‌ها گران و تأخیر آن‌ها زیاد است و برای اتصال هم به موبایل‌هایی خاص با اندازۀ بزرگ و آنتن بلند نیاز است.

اما اینترنت ماهواره‌ای مانند استارلینک در مدار پانصد کیلومتری قرار دارند و سرعت آن از بسیاری از اینترنت‌های موجود زمینی بیشتر است. البته برای دریافت امواج آن به مودم و آنتن خاصی نیاز است، اما اگر روزی تلفن همراهی بدون تجهیزات خاص بتواند با پرداخت اشتراک به این ماهواره‌ها وصل شود، دنیای ارتباطات یک قدم بزرگ به جلو خواهد رفت.

یکی از دلایلی که امکان اتصال به اینترنت ماهواره‌ای را در آیفون ۱۳ پررنگ کرده استفاده از چیپ سفارشی کوالکام X60 است که ارتباطات ماهواره‌ای را امکان‌پذیر می‌کند. با این حال برخی می‌گویند استفاده از آن برای تقویت اینترنت فایو جی است و برخی دیگر می‌گویند برای ارتباط با اینترنت ماهواره‌ای تنها در شرایط خاص و خطرناک است.

دربارۀ آیفون جدید چندین خبر دیگر هم منتشر شده از جمله پوششِ آن که اثر انگشت روی آن نمی‌ماند، یا استفاده از میکروفن‌های جدید و افزایش قدرتِ عکاسی در شب، اما هیچ‌کدام از این موارد را مانند امکان اتصال به اینترنت ماهواره‌ای نمی‌توان انقلابی توصیف کرد.

ویندوز ۱۱ مهرماه منتشر می‌شود

ویندوز ۱۱ با تحول در رابط کاربری و امکانات دیگر ۱۳ مهر ماه امسال منتشر می‌شود و تا یک ماه افرادی که ویندوز ۱۰ دارند می‌توانند به این ویندوز مهاجرت کنند.

مایکروسافت گفته است امکان مهاجرت از کامپیوترهای قدیمی به این ویندوز وجود دارد اما به‌دلیل احتمال کند شدن توصیه نمی‌شود. از طرفی تا سال ۲۰۲۵ مایکروسافت به ویندوز ۱۰ خدمات ارائه خواهد کرد.

برخی از ویژگی‌ها مانند کیبورد لمسی مدرن‌شده با اندازۀ بهینۀ کلیدها، تایپ صوتی، صداها، رنگ‌ها، انیمیشن‌ها و حتی فونت‌ها و آیکون‌های جدید سبب شد تا ویندوز نیاز به تغییر بنیادی داشته باشد.

قوت گرفتن استفاده از پردازنده‌هایی مبتنی بر معماری آرم هم ضرورت این تغییر را بیشتر به این شرکت تحمیل می‌کرد.

در ویندوز ۱۱ منوی استارت حالت شناور به خود گرفته است.

گوشی‌سازان به‌دنبال ساخت پردازندۀ اختصاصی

با حرکت اپل، هواوی و سامسونگ در ساخت پردازنده‌های اختصاصی، تعداد بیشتری از سازندگان موبایل در حالت حرکت به سمت توسعۀ پردازندۀ اختصاصی هستند.

گذشته از سیستم عامل متفاوت، حالا آیفون‌های جدید از پردازندۀ متفاوتی هم بهره می‌برند، حال آن‌که هم سیستم عامل اندروید و هم پردازنده (اکثراً ساخت کوالکام) موبایل‌های شرکت‌های مختلف را شبیه هم کرده است. به همین دلیل برخی سازندگان موبایل اندرویدی به فکر توسعۀ پردازنده افتاده‌اند. اما اگر تولید و توسعۀ پردازنده در مقیاس وسیع انجام نشود، زیان‌ده خواهد بود.

یکپارچگی اکوسیستم،کنترل بیشتر بر تجربۀ کاربر، سفارشی‌سازی هسته‌های پردازنده و بهتر شدن بهینه‌سازی نرم‌افزاری از جمله مزایای توسعۀ پردازنده برای شرکت‌های مختلف است.

اسنپ‌دراگون ۸۹۸

نام پردازندۀ بعدی شرکت کوالکام که در موبایل‌های پرچمدار استفاده خواهد شد، اسنپ‌دراگون ۸۹۸ است. این پردازنده حدود ۲۰ درصد از اسنپ‌دراگون ۸۸۸ قوی‌تر است و عملکرد بهتری در زمینۀ تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای دارد.

سریع‌ترین هستۀ پردازنده سرعت سه‌گیگاهرتزی دارد. از این پردازنده در پرچمداران گوشی‌های تلفن همراه در سال آینده میلادی استفاده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG