لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

پخش «اعترافات اجباری» نوید افکاری برای توجیه حکم اعدام او


خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، اقدام به پخش بخش‌های تازه‌ای از «اعترافات اجباری» نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله که با وجود ابهامات فراوان پرونده‌اش اعدام شد، کرده است.

در این فیلم سه دقیقه‌ای که بخش اول یک مجموعه است، آقای افکاری جلوی دوربین در زندان نشسته است و می‌گوید «راه اشتباهی» رفته است. رسانه‌های وابسته به حکومت ایران در طول سال‌های گذشته، بارها اقدام به پخش اعترافات اجباری زندانیان کرده‌اند. خبرگزاری فارس در ادامه گزارشی مفصل درباره این پرونده منتشر کرده و بحث شکنجه و ابهام در پرونده نوید افکاری را رد کرده است.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نامه‌ای با دستخط نوید افکاری درباره شکنجه‌های او در زندان منتشر شده است و او در این نامه صراحتا نوشته بود که تحت فشار و «شکنجه بی‌رحمانه و غیرانسانی» وادار به نوشتن «مطالب سراسر ساختگی و کذب» و پذیرش اتهامات خود شده است.

نوید افکاری به همراه برادرانش وحید و حبیب افکاری در جریان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه» و قتل کارمند یک نهاد امنیتی متهم شدند. در این پرونده علاوه بر اعدام نوید افکاری، حبیب و وحید افکاری به ۵۴ سال و ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

روند رسیدگی به پرونده برادران افکاری همواره با ابهامات متعددی مواجه بوده است و اخیرا که حکم زندان وحید افکاری تایید شد، سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، با انتقاد از این روند نوشته بود که رأی دادگاه «۲۴ تناقض و سه دروغ» داشته و «تنها با علم قاضی» صادر شده است.

علاوه بر این، سازمان عفو بین‌الملل، تیرماه امسال در گزارشی مفصل که در ۴۸ صفحه منتشر شده است، جزئیات شکنجه اعمال شده علیه وحید و حبیب افکاری را که در زندان به سر می‌برند، مستند کرده است.

وحید افکاری در شکایاتی که در قوه قضاییه ثبت کرده و همچنین در جلسات دادگاه گفته است «برای دادن اقرار علیه خود و برادرانش بارها مورد شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه و غیرانسانی» قرار گرفته و بازجویان او را تهدید به مرگ و «زندانی کردن، کشتن یا آسیب رساندن به اعضای خانواده وی» و همچنین «آزار جنسی مادر و خواهرش» کرده‌اند. او در طول دوران بازداشت دو بار دست به اعتصاب غذا زد و دو بار نیز اقدام به خودکشی کرد.

در بخشی دیگر از گزارش سازمان عفو بین‌الملل درباره حبیب افکاری آمده است که بر اثر این شکنجه‌ها، «کتف چپ حبیب افکاری دررفت که به پارگی تاندون‌ها انجامیده و مچ دست چپ و یکی از انگشتان پای راست او نیز دچار شکستگی شد» و ماموران با کشاندن پلاستیک روی صورتش به او «حس خفگی» داده‌اند و یکی از شکنجه‌گرها گفته است که در صورت مقاومت «بیضه‌هایش را هم می‌ترکانم».

در یک مورد دیگر از شکنجه‌ها، بازجوها بارها او را در سلولی نگه داشته‌اند که در آنها صدای فریاد برادرش نوید افکاری از درد به گوش او می‌رسیده و به او می‌گفتند: «اگر نوید زیر این شکنجه‌ها بمیرد، مقصرش تویی» و او را تهدید می‌کردند که اگر او «اعتراف» نکند، برادران، مادر، همسر یا خواهر باردارش را خواهند کشت یا به آنها آسیب خواهند رساند.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده است که عمده استنادات قوه قضاییه ایران علیه این دو برادر متکی به «اعترافات تحت شکنجه» بوده و دادگستری شیراز به شکایات این زندانی درباره شکنجه و آزارهای جسمی و جنسی توجه‌ نکرده و در برخی موارد اقدام به تمسخر یا تنیبه مجدد این زندانیان کرده‌اند.

از شهریور پارسال تاکنون، این دو زندانی و خانواده‌شان بارها درخواست انتقال آن‌ها از زندان انفرادی به «بند عمومی زندان» را طرح کرده‌اند که نتیجه‌ای نداشته و مقام‌های قضایی و امنیتی «هیچ توضیحی» در این زمینه نمی‌دهند.

XS
SM
MD
LG